1.1 L'origen dels símptomes de la FQ que afecten l'aparell respiratori





Repassem l'estructura i funcionament de l'aparell respiratori amb la següent activitat.
Icono IDevice Activitat. Processos que intervenen en la respiració humana
Com té lloc la respiració? Quins processos hi intervenen? En aquesta activitat estudiareu els diferents processos que intervenen en la funció de respiració de l'organisme humà a partir de la informació de diferents vídeos.


   
Versió online


Versió pdf

Totes les superfícies que intervenen en l'intercanvi de gasos respiratoris estan recobertes d'una fina capa de mucus. Qualsevol partícula de pols o microorganisme que entri a les vies respiratòries serà atrapat pel mucus i expulsat per moviment similar al de les onades que fan els cilis que tapissen els tubs del sistema respiratori. Per veure com actuen els cilis, aneu a:



Els afectats de fibrosi quística tenen un mucus més viscós del que és habitual i els cilis tenen més dificultat per moure'l. Això té dos efectes sobre la salut: fa l'intercanvi de gasos menys eficaç i augmenta les probabilitats d'infecció pulmonar.


Adaptat de: http://www.nhlbi.nih.gov/health/dci/Diseases/cf/cf_signs.html

El mucus és produeix al teixit epitelial. Per saber com és el teixit epitelial i saber-ho distingir d'altes teixits animals, feu la següent activitat:

Icono IDevice Activitat. Teixits animals: sistema de característiques necessàries i suficients
Com podem diferenciar un teixit d'un altre en una observació al microscopi òptic? En aquesta activitat i, a partir de diferents imatges, aprendreu a distingir cada teixit a partir de les seves característiques.

   
Versió online

Versió pdf






Els gasos respiratoris travessen la paret dels
alvèols cap al sistema sanguini per difusió.








Font: http://biologiademar.blogspot.com/2010/12/el-intercambio-

gaseoso-en-los-alveolos.html
 

Font: http://www.profesorenlinea.cl/Ciencias/RespiracioIntercaGases.htm



Icono IDevice Activitat. Per què són tan importants els alvèols?
Per respondre aquesta pregunta, haureu de treballar la relació de superfície-volum. A partir d'uns quants càlculs i unes qüestions, podreu justificar la importància d'aquestes estructures.

   
Versió online

Versió pdf


Estudiar l'estructura dels alvèols us ajudarà a reconèixer la seva importància en l'intercanvi de gasos en l'aparell respiratori.

Icono IDevice Activitat. Estructura dels alvèols
En aquesta activitat observareu en detall l'estructura dels pulmons, identificareu els trets que contribueixen a l'intercanvi gasós entre l'aire dels alvèols i la sang i esbrinareu perquè en els malalts de fibrosi quística aquest intercanvi és poc eficaç.

   
Versió online

Versió pdf


Per saber més coses sobre la difusió, podeu fer aquesta activitat pràctica.

Icono IDevice Activitat. Moltes cèl·lules o cèl·lules més grosses?
Per respondre aquesta pregunta, haureu de treballar la relació de superfície-volum a partir d'una sèrie d'experiències amb el Multilab.

   
Versió online


Versió pdf

A les persones amb fibrosi quística, la capa de mucus de la superfície de les cèl·lules epitelials és enganxosa perquè conté menys aigua. Això, al seu torn, és degut a la reducció de la quantitat d'ions clorur i d'aigua que surten de les cèl·lules epitelials.

Per entendre el que passa, i per què passa, necessiteu tenir clara l'estructura de les membranes cel·lulars i com es transporten les substàncies cap a l'interior i cap a l'exterior de les cèl·lules. També necessitareu saber més sobre l'estructura de les proteïnes.




Font: http://arquitecturacorporal.wordpress.com/2010/10/11/los-antioxidantesheroes-de-nuestra-salud/


Com és l'estructura de la membrana cel·lular? Per poder respondre aquesta pregunta realitzeu l'activitat següent:

Icono IDevice Activitat. Estructura de la membrana cel·lular
Com està estructurada la membrana cel·lular? Quina composició té? A partir d'una activitat interactiva en anglès, estudiareu la composició i estructura de les membranes cel·lulars.

   
Versió online


Versió pdf


La membrana és la zona de contacte entre la cèl·lula i el seu medi. Com es transporten substàncies a través de la membrana cel·lular? Feu l'activitat:

Icono IDevice Activitat. Mecanismes de transport a través de membrana
En aquesta activitat estudiareu els diferents mecanismes de transport que hi ha a través de la membrana a partir de la visualització de diferents animacions i la resposta a unes qüestions.

   
Versió online


Versió pdf


I per organitzar els vostres coneixements sobre el transport a través de la membrana:

Icono IDevice Activitat. Funcions de la membrana cel·lular
Coneixeu l'estructura i composició de la membrana i els processos de transport que es donen, però sabríeu dir quines són les seves funcions? A partir de la consulta d'informació treballareu aquestes funcions i construireu un mapa conceptual.

   
Versió online


Versió pdf

A les persones que no tenen fibrosi quística, la quantitat d'aigua del mucus és regulada constantment per tal de mantenir una viscositat adequada. Aquesta regulació és deguda a mecanismes de transport dels ions sodi i clorur a través de les cèl·lules epitelials. L'aigua segueix als ions per osmosi.

Per saber sobre el procés d'osmosi:

Icono IDevice Activitat. Els processos osmòtics
En aquesta activitat estudiareu els processos osmòtics a partir de la visualització d'animacions. També treballareu la relació existent entre aquests processos i diverses funcions dels organismes.

   
Versió online


Versió pdf

Icono IDevice Activitat. Observació de processos osmòtics al laboratori
En aquesta activitat podreu estudiar de forma experimental els conceptes del procés de l'osmosi a partir de l'ús del programa Motic.

   
Versió online


Versió pdf


Però, per què els pulmons d'un malalt de FQ no poden regular la fluidesa del mucus? La resposta a aquesta pregunta no és fácil, caldrà treballar la següent activitat:

Icono IDevice Activitat. La proteïna RTFQ i el transport a través de membrana
Quin paper tenen les proteïnes RTFQ en el transport a través de membrana? En aquesta activitat treballareu el transport de membrana en persones sanes i persones no sanes i veureu la diferència, així com estudiareu quin paper té la proteïna RTFQ en aquests processos.

   
Versió online

Versió pdf

Les proteïnes realitzen moltes funcions biològiques diferents en els organismes. Les hormones, els anticossos i els enzims són proteïnes. Les proteïnes són també els components principals dels músculs, lligaments, tendons i pèls. A més, formen part de les membrana cel·lular i realitzen importants funcions relacionades amb aquesta.

Aprendreu molt més sobre les proteïnes a partir de les següents activitats.


Icono IDevice Activitat. Estructura i funció de les proteïnes
Mitjançant l'observació d'una sèrie d'animacions, haureu d'interpretar, deduir, relacionar i treure conclusions sobre les proteïnes i la seva funció.

   
Versió online

Versió pdf

Icono IDevice Activitat. Reconeixement de les proteïnes al laboratori
En aquesta activitat aprendreu a reconèixer proteïnes al laboratori a partir de reaccions d'identificació amb diferents compostos, concretament, amb la prova biuret i la reacció xantoproteïca.

   
Versió online


Versió pdf

Icono IDevice Activitat. El Kwashiorkor, la importancia de les proteïnes en l’alimentació
Què en sabeu de la malaltia de kwashiorkor? En aquesta activitat estudiareu aquesta malaltia i les seves causes. Es tracta d'una activitat on haureu de fer servir conceptes ja treballats.

   
Versió online


Versió pdf


Amb tot el que heu aprés sobre les proteïnes, ara ja podreu contestar a la pregunta:
 
Per què els afectats de fibrosi quística no poden regular la fluidesa del mucus?

CDEC. Projecte Biologia en Context. Coordinació: Silvia Lope. Edició: Roger Pruñonosa