Activitat. L'acció de la catalasa



Objectius

  • Comparar l'acció d'un enzim amb l'acció d' un catalitzador inorgànic.

  • Reflexionar sobre la importància dels antioxidants en la salut.

  • Dissenyar un experiment.




Context i predicció

Els radicals lliures són molècules, o una altra espècie química, que han perdut un electró; són altament reactius (capten amb facilitat un àtom d'hidrogen d'altres molècules). Actuen sobre els greixos de les membranes cel·lulars i les proteïnes del nucli, provocant greus alteracions en les cèl·lules.

Els radicals lliures es formen constantment en el nostre organisme durant el procés de la fosforilació oxidativa, també els glòbuls blancs formen radicals lliures en atacar els virus i bacteris. A més, la seva formació també es afavorida per efecte del tabac, les radiacions i la contaminació.

Els radicals lliures es relacionen amb l'envelliment, els tumors, l'arteriosclerosi i la hipertensió. L'aigua oxigenada és un radical lliure que es forma constantment en les nostres cèl·lules.

Hi ha moltes substàncies que poden actuar com antioxidants i neutralitzar l'efecte dels radicals lliures, entre elles està la catalasa. La catalasa és un enzim que es troba en els teixits dels éssers vius (com per exemple, la patata) i que en contacte amb l'aigua oxigenada provoca la següent reacció:


La mateixa reacció també pot tenir lloc de manera espontània (sense catalitzador) o amb un catalitzador inorgànic (com l' MnO2).

Aquesta reacció de descomposició de l' H2O2 es pot observar amb facilitat i, fins i tot, quantificar (encara que de manera aproximada) segons la quantitat de bombolles d'oxigen que es desprenen.



Obtenció de dades

Material i Equipament

- 4 tubs d'assaig
- patata
- fetge
- MnO2
- H2O2


Procediment

  1. Prepareu quatre tubs d'assaig amb 2 ml d' H2O2 al 3% cadascú.

  2. Afegiu al primer MnO2, al segon patata (aproximadament la mateixa quantitat que en el cas anterior), al tercer fetge (també aproximadament la mateixa quantitat) i al quart no hi afegiu res




Anàlisi de les dades

Observacions. Anoteu els resultats obtinguts seguint la següent gradació:

0 = no hi ha reacció

1 = reacció lenta

2 = reacció moderada

3 = reacció ràpida

4 = reacció molt ràpida

 



Conclusions

  • Quines conclusions es poden treure d'aquest experiment, respecte a l'acció de la catalasa i el MnO2?

  • Qui té més efecte sobre la descomposició de l'aigua oxigenada, la catalasa o el MnO2? Penseu bé la vostra resposta, reflexioneu sobre la quantitat de catalasa que hi present als tubs nº 2 i 3 i la quantitat de MnO2 que hi ha al tub 1

Una vegada acabat aquest experiment, responeu la següent pregunta:

         
    Per què s'atura la reacció?    
         
  1. Escriviu una hipòtesi per respondre aquesta pregunta.
  2. Dissenyeu una experiència per comprovar-la
  3. Realitzeu l'experiència
  4. Interpreteu-la




Generalització i aplicació

Escriviu sobre la importància de incloure antioxidants en la alimentació. Quins aliments són particularment rics en aquestes substàncies.



CDEC. Projecte Biologia en Context. Coordinació: Silvia Lope. Edició: Roger Pruñonosa.