Activitat. Tenir fills quan els pares pateixen malalties hereditàries?



Presentació del joc de rol

Us proposem treballar en grup i de manera virtual.

L'objectiu d'aquesta activitat és que reflexioneu sobre la problemàtica de tenir fills quan un dels progenitors té una malaltia hereditària greu.

En l'activitat formareu part dels experts d'un Comitè bioètic de molt prestigi que, a través d'un blog, aconsella a persones que tenen problemes com el que us plantegem a continuació.

Una parella desitja tenir descendència, però té un dilema per les qüestions ètiques que pot comportar aquesta decisió, atès que ella pateix fibrosi quística. Així que la parella contacta amb un Comitè bioètic per tal que els assessori.

El Comitè el composen un grup d'experts, dels quals tu n'ets un membre, que hauran d'emetre un informe per aconsellar a la parella, desprès d'haver reunit suficient informació, i debatut les opinions del grup.



1. Objectiu general del treball.

Aquesta activitat pretén que pugeu aconsellar a la parella en la seva decisió de ser pares, desprès que hagueu reflexionat i argumentat cooperativament sobre la situació personal dels protagonistes i les conseqüències de tenir un fill/a en les seves circumstàncies.


2. Descripció general de les tasques

Per complir els objectius del treball haureu de:

  • Distribuir-vos els rols que heu de representar en joc de rol. I també els càrrecs necessaris perquè funcioni el treball virtual.

  • Plantejar-vos preguntes rellevants que puguin aportar-vos informació significativa per orientar a la parella. (Disposareu d'un guió de com fer preguntes).

  • Elaborar i presentar el personatge que interpretareu, en el "bloc de rol" (Joc de rol en un blog).

  • Cada personatge ha de respondre les preguntes que se li facin. Al tractar-se d'experts, haureu de informar-vos bé per tal de donar les respostes coherents, i amb informació rellevant per l'objectiu de l'activitat.

  • Abans però, com membres del Comitè haureu de debatre les vostres opinions, ben argumentades, d'acord al personatge que representeu. Heu d'intentar arribar a acords, si és possible, i si no ho és explicar clarament en l'informe perquè creieu que la decisió de tenir fills de la parella és o no correcta, d'acord les vostres opinions com especialistes.


3. Els personatges i la composició dels grups.

  • La parella del problema.

  • Metge especialista, porta a la dona malalta de FQ: medicació, tractament, etc.

  • Científica innovadora i coneixedora de l'aplicació de tractaments biotecnològics i experta en transmissió de malalties hereditàries. Treballa en un hospital, en un projecte en el qual pretenen introduir modificacions en els embrions humans, per evitar malalties genètiques.

  • Filòsof, ha d'explicar els problemes bioètics que comporten determinades formes de teràpia que s'utilitzen en l'actualitat, per guarir malalties greus.

  • Jurista. Explica les lleis actuals que afecten l'avortament o la manipulació d'embrions.

  • Defensor dels drets del menors. Aportaran la seva visió en el problema, sempre en base a protegir al nadó.

  • Defensor dels malalts amb malalties hereditàries.

  • Visitants del blog. Plasmen les preguntes seleccionades per als personatges, al blog.

Podeu fer grups d'un mínim de 5 persones i un màxim de 8, reajustant els càrrecs d'acord al nombre de persones del grup.

Cas que el grup sigui de 5 persones, podeu ajuntar en un sol personatge la presidència de l'associació dels drets dels menors amb el /la filòsof/a.


4. Activitats en el Moodle, càrrecs per cada activitat i terminis.

Per a fer el vostre treball disposeu d'un curs Moodle en el que disposareu de:

1. Un seguit de documents, que us ajudaran per fer la cerca d'informació necessària i a argumentar, a fer preguntes, etc.,

2. Fòrums.

a) Fòrum inicial d'organització en el qual us heu de repartir els càrrecs dels grup i els personatges que heu de representar. Alguns exemples de càrrecs poden ser:

  • Secretari/a de l'activitat: Té la funció d'agenda. Recorda els terminis, Escriu els acords del grup. Estructura quan una tasca esdevé dispersa.

  • Dinamitzador/a: Activa el treball virtual si s'atura. Inicia les tasques orientant al grup de com fer-les.

  • Moderador/a: actua en casos de conflicte o de discussió "sense sortida", fent que hagi pactes en cas de conflicte, facilitant la resolució de problemes. També ha de vetllar perquè tothom participi d'una manera equitativa, evitant que algu adopti un lideratge que acapari converses i opinions.

  • L'assistent del grup: Penja els acords, informe i altres en l'espai virtual corresponent. Contacta amb el professorat quan és necessari.

Els personatges que heu de representar els teniu al punt 2 d'aquest guió.

b) Un fòrum per fer preguntes als personatges.

c) Un fòrum final per expressar les opinions dels experts del Comitè, i per debatre els diferents punts de vista.

3. Un link en el blog, lloc en el que s'hi representarà el joc de rol.

 

  • El blog ha de ser el lloc en el qual els personatges reben i responen les preguntes que visitants del blog els fan. Aquests visitants s'ocupen de presentar preguntes que permetin als especialistes aportant informació rellevant.

  • El blog pot ser un lloc interessant perquè expresseu la vostra creativitat, ja que podeu construir el vostre personatge, i ho podeu fer de manera que sigui "animat", amb imatges o altres recursos. Us proposem que aneu a l'adreça http://www.voki.com/, per fer un personatge animat.

  • Els fòrums estaran oberts durant 5 dies.

  • El treball del bloc estarà actiu una setmana

 

Cada fòrum estarà actiu durant 5 dies, desprès es tancarà.

El treball del blog estarà actiu durant 1 setmana.

 


4. Wiki per construir un text cooperatiu amb els arguments més rellevants per orientar a la parella. Aquí un de vosaltres, per exemple la persona dinamitzadora, començarà dirigint-se a la parella com portantveu del Comitè, un altre company iniciarà una frase amb una opinió argumentada, a favor o en contra, de que la parella del problema tingui fills. i el següent company podrà millorar o ampliar l'aportació anterior, o n'afegirà una de nova, en tot cas mai s'ha d'esborrar una participació, posteriorment un altre company farà el mateix, i així tots i un per un, aniran participant fent la seva aportació.


El text també ha de tenir un tancament, com a document que es dirigeix a la parella.

La wiki estarà oberta durant 5 dies, després es tancarà.


Per interaccionar amb altres companys del bloc us farà falta saber fer preguntes. Aquí
sota tenir diferents tipus de qüestions què us poden donar idees...

CDEC. Projecte Biologia en Context. Coordinació: Silvia Lope. Edició: Roger Pruñonosa.