Activitat. "Cuques"
Aquesta activitat permet estudiar com s'hereten els caràcters i
il·lustra la forma en què la meiosi és responsable de l'extraordinària
variabilitat en les espècies amb reproducció sexual.
Les
cuques: el seu material genètic.

Les cuques són uns animals imaginaris amb els quals us proposem treballar. Observeu a la figura l'aspecte d'una "cuca", tenen característiques que son codificades per diferents gens (vegeu taula pagina 3).
Treballareu per parelles. Cadascú de vosaltres rebrà del
professor/a un full que conté la dotació cromosòmica completa (2n) d'una cuca.
Cadascun dels membres de la parella rebrà un cuca de sexe diferent: mascle o
femella, representades per dos colors diferents. ABANS DE PROCEDIR A RETALLAR
ELS CROMOSOMES, contesteu:
1. Quants cromosomes té aquesta espècie?
2. Com podeu distingir un cromosoma d'un altre?
3. Els cromosomes es troben ordenats per parelles. Per què creus que s'agrupen d'aquesta forma?
4. Hi ha algun cromosoma que no tingui una parella homòloga? A què creus que és degut?
5. Per una de les cares de cada cromosoma hi ha dibuixades unes franges així com unes lletres escrites. Què creus que volen representar?
6. Totes les lletres són iguals? Per què utilitzem tots aquests símbols diferenciats?
7. Cadascuna de les franges es troba en una posició diferent. Pots explicar la raó?
8. Per què hi ha un parell de cromosomes que no presenta cap tipus de franja?
Ara, cadascú de vosaltres decidirà a l'atzar el genotip, (representats per la combinació de lletres) que tindrà la seva cuca respecte cadascun dels 7 caràcters . Feu aquesta feina sense consultar al vostre company. I assegurant-vos que esteu simulant el que passaria a la realitat (no val posar totes les lletres majúscules o totes minúscules!!!) Apunteu-vos el genotip del vostre individu. Quin seria el seu fenotip?
La cria de cuques: Procediment
Ara ja esteu a punt de portar a la pràctica un programa de cria, fent servir els mateixos procediments que s'utilitzen professionalment amb els organismes reals, i aplicant el model de genètica mendeliana.
És important que entengueu què esteu representant amb cadascuna
de les accions que feu:
9. Poseu les targetes de cromosomes cara avall de manera que no pugueu veure els seus genotips i separeu-les per colors. Podríeu raonar quin color representa el cariotip del mascle i quin el de la femella?
10. Ordeneu separadament les parelles de cromosomes del pare i de la mare (de major a menor) i deixeu el parell de cromosomes sexuals com a última parella. Com se'n diu d'aquest mena de "fotografia" ordenada dels cromosomes?
11. Apunteu el genotip dels progenitors.
12. Ara, aleatòriament, agafeu un cromosoma de cada parell de la mare i feu la pila de la "gàmeta femenina". Repetiu-ho per a cada parell de cromosomes del pare i poseu-los a la pila de la "gàmeta masculina". NO DESORDENEU ELS CROMOSOMES DELS PARES QUE NO HEU ESCOLLIT PER FORMAR ELS GÀMETES.
13. Realitzeu la fecundació barrejant pila de la gàmeta femenina i la pila de la gàmeta masculina per formar la pila del primer fill.
Heu dut a terme la reproducció sexual, on la meitat dels
cromosomes d'un dels pares s'han barrejat aleatòriament amb la meitat de
cromosomes de l'altre pare per donar una nova combinació. Fixeu-vos que cada
pare dóna la meitat (8) del nombre de cromosomes que contenen les seves
cèl·lules, o sigui 16. La meiosi és responsable de reduir el nombre de
cromosomes a la meitat als gàmetes perquè aquests, en combinar-se en la
fecundació, el nou individu tingui el nombre de cromosomes propi de l'espècie.
Aquí teniu una taula on es recullen els possibles GENOTIPS i
dels FENOTIPS corresponents (característiques que es poden visualitzar) que
determina cada gen o cromosoma:
Antenes |
AA = 2 antenes
|
Aa = 2 antenes
|
aa = 1 antena |
Segments del cos | SS = 3 segments | Ss = 3 segments | ss = 2 segments |
Cua | CC = cargolada | Cc = cargolada | cc = recta |
Nas | NN = vermell | Nn = rosat | nn = groc |
Potes | PP = blaves | Pp = blaves | pp = vermelles |
Ulls | UU = 2 ulls | Uu = 2 ulls | uu = 1 ull |
Gepa | GG = 1 gepa | Gg = 1 gepa | gg= 3 gepes |
Sexe | XX = femella | XY = mascle |
- Escriviu en la graella tota la informació corresponent a
cadascun dels 3 fills. Per exemple, a la primera fila columna 1 de cada
apartat: si teniu un cromosoma amb l'al·lel A de la mare i una al·lel a del
pare el genotip del primer fill serà Aa i a la casella del fenotip hauríem de
posar 2 antenes , etc.
Caràcters fills Al·lel mare
Al·lel pare
Genotip Fenotip
Antenes
Segments del cos
Cua
Nas
Potes
Ulls
Gepa
Sexe
1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3
- Dibuixeu les vostres cuques filles amb totes les
característiques que han de tenir, i assegureu-vos que no hi hagi alguna cosa
equivocada (hauria patit una mutació!).
Fill 1 Fill 2 Fill 3
- Hi ha fills que hagin sortit idèntics?
- En què s'assemblen als pares? A quin pare?
AMPLIACIÓ DE L'EXERCICI:
-
Escolliu dos fills, de la primera generació filial i donat que creixen molt ràpidament, feu-los
servir com a pares de la següent generació de cuques.
-
Dibuixeu un arbre genealògic on es vegi l'herència de les
característiques originals.
- Introduïu una mutació recessiva d'algun caràcter, i veieu com es transmet a les següents generacions.
FITXES DELS CROMOSOMES:
![]() |
![]() |