Activitat. Els processos osmòtics





L'osmosi té una gran importància en els éssers vius. Les cèl·lules dels organismes estan envoltades per fluids aquosos, com ara la sang, la limfa o la saba que contenen diferents soluts en concentracions variables.

En absència de transport actiu, la membrana cel·lular permet el pas de molècules d'aigua i de tots els soluts permeables fins que s'igualen els seus respectius potencials químics en ambdós costats de la membrana.


1. Agrupeu-vos en grups de dos o tres companys i observeu aquesta animació:




En acabat responeu les següents preguntes:


  • Descriviu els canvis que es produeixen en el moviment de l'aigua amb i sense sal.
  • Si enlloc de sal s'afegís sucre, s'observaria el mateix fenomen? I si s'afegís midó? Justifiqueu la resposta.
  • Què creieu què passaria si el recipient que conté l'aigua d'aquesta animació, estigués tapat i per tant no es pogués augmentar el volum del compartiment on s'afegeix sal?
  • Amb ajut d'aquesta animació i del que heu aprés sobre l'osmosi intenteu definir osmosi inversa, sabent, a més, que l'osmosi inversa és avui dia un dels sistemes més eficients per desalinitzar i potabilitzar l'aigua de mar.


2.
Quan la concentració total de soluts és més gran en el fluid que envolta una cèl·lula, es diu que el fluid circumdant és hipertònic respecte al fluid cel·lular. En el cas contrari, quan la concentració total del solut és més gran en el fluid de l'interior de la cèl·lula, es diu que el líquid circumdant és hipotònic. Quan el medi que envolta la cèl·lula i el fluid intern d'aquesta tenen la mateixa concentració, es diu que ambdós fluids són isotònics. La sang i la limfa són aproximadament isotòniques respecte de les cèl·lules d'un organisme.


L'animació següent us mostrarà què passa en posar una solució 2M de sacarosa en contacte, a través d'una membrana semipermeable, amb una solució hipotònica, una isotònica i una hipertònica:

  • Escriviu una predicció de què és el que passarà en cadascun dels cassos.

  • Feu anar l'animació (heu de clicar en la paraula que hi ha a sota de cada vas de precipitats) i expliqueu què passa.

  • Coincideix amb la vostra predicció? Justifiqueu la resposta. Utilitzeu el que heu aprés en l'apartat a i feu servir un vocabulari científic.


 

3. Observeu aquest vídeo i contesteu.



  • A través de quin procés les plantes superiors absorbeixen aigua per les arrels?
  • Expliqueu el disseny experimental que es fa servir en aquest vídeo per representar el procés de l'osmosi.
  • També es mostra una animació on hi ha un model de membrana semipermeable que separa dos medis amb concentracions diferents. Es comenten dos casos. Quins?
  • Al final del vídeo es rega una planta però malgrat tot es deshidrata. Per què?

4. Aprofundim una mica més!!. Per ajudar-vos a contestar aquestes darreres qüestions podeu veure el vídeo del programa Què-qui-com. (Sobretot estigueu atents els minuts 9 al 12)

  El menú nutrigenòmic
Tv3 a la carta

  • Els especialistes en nutrició recomanen que en bullir verdura s'afegeixi la sal al principi, en fred, abans que l'aigua bulli. Així l'aliment conserva més el seu valor nutritiu. Sabríeu explicar per què?

  • En canvi, es recomana que en fer brou, s'afegeixi la sal quan s'estigui a punt d'acabar de bullir el brou. Per què?

  • Segurament heu sentit parlar de les begudes isotòniques. Els esportistes sovint en fan ús per millorar la seva força muscular i potència. Intenteu esbrinar què són i per què tenen aquestes propietats.

  • Per acabar en llocs freds, es recomana els esportistes que prenguin begudes hipertòniques (és a dir líquids la concentració dels quals és superior a la concentració de la sang). Sabríeu explicar per què?



Podeu repassar tot el que heu aprés sobre els processos osmòtics si aneu a:

  Osmosis y presión osmótica
Universidad de Murcia

CDEC. Projecte Biologia en Context. Coordinació: Silvia Lope. Edició: Roger Pruñonosa