Activitat. Què passa amb els aliments després de la seva digestió?
Vosaltres què creieu que passa? |
En aquesta activitat volem estudiar quins
tipus de molècules passen o no a la sang, després del procés de digestió a
l'aparell digestiu.
Penseu que les molècules que passen a la sang
han de complir alguna condició?
Prediccions
![]() |
Utilitzarem el budell d'un animal, buidant una salsitxa i utilitzant la tripa que l'envolta, per a simular el procés d'assimilació dels nutrients.
Lligarem un dels extrems del budell amb un cordill, i en l'altre extrem hi posarem una xeringa (sense l'èmbol), i també ho fixarem amb el cordill.
Mitjançant la xeringa, introduïm, dins del budell, una solució de midó a la qual hem afegit unes gotes de Lugol.
Submergim el budell en un got de precipitats on hi ha aigua destil·lada amb unes gotes de solució de Fehling, a uns 37 ºC.
- Mireu la imatge següent i descriviu els elements assenyalats.
El Lugol i el Fehling són reactius que ens ajuden a identificar diferents compostos d'una manera específica. En les següents imatges veuràs els codis de colors, d'aquets dos reactius, segons amb quins compostos s'uneixen.Fixeu-vos hi bé i després intenteu contestar les preguntes següents:
![]()
- Solució de midó
- Solució de Lugol
- Solució de midó + Lugol
- solució de Fehling
- Solució de glucosa +Fehling
- Omple la taula següent:
Solució Midó Glucosa
H2O
Reactiu Lugol
Violeta (+)
Groc fosc Fehling
Vermell (+)
- Què creieu que simula l'aigua que hi ha al vas de precipitats?
- Per què el contingut del budell és de color violeta?
- Observeu durant 10' el budell submergit en l'aigua destil·lada a 37 ºC, noteu algun canvi? Està passant alguna cosa? Per què?
- Per què l'aigua destil·lada del vas de precipitats continua de color blau cel?
- Què cal afegir, i on, perquè es produeixi algun canvi? (recordeu que estem parlant de la digestió dels aliments)
![]() |
En un morter, farem una solució de Pancreoflat. Hem de triturar una càpsula d'aquest medicament i dissoldre-la amb 50 ml d'aigua destil·lada.
Què és aquest medicament?
En aquestes càpsules hi ha diversos enzims digestius. Aquets enzims serveixen per dividir, trencar, les molècules grans, com ara el midó, les proteïnes o els lípids, en els seus constituents més senzills, els seus monòmers.
En aquest cas, l'enzim que ens interessa és l'amilasa pancreàtica.
- Què creieu que fa aquest enzim?
Amb l'ajut de la xeringa, introduïu la solució de pancreoflat dins el budell. I observeu què passa.
- Descriviu els canvis que aneu observant (dins del budell) i expliqueu perquè passen.
Al cap de 10 minuts, enlaireu una mica el budell (perquè no rebenti) per sobre de l'aigua, i escalfeu el contingut del vas de precipitats.
- Descriviu els canvis que tenen lloc a l'aigua destil·lada. Per què passen?
Observeu les següents imatges, ordeneu-les i comenteu el que passa a cada una d'elles:
- Ordre de la seqüència:
- Comentari:
Obriu la presentació ppt "Què passa amb els aliments després de la seva digestió?" i seguiu tot el procés, a través de les diferents diapositives.
Posem-ho en orde
a. Estructuració
Un cop duta a terme l'activitat de laboratori
i observada la simulació ppt, hauríeu de ser capaços de completar el següent
mapa conceptual que intenta estructurar tots els conceptes i els processos que
tenen lloc des de la ingestió del midó fins l'absorció de la glucosa al budell
prim.
b.
Comunicació
Base d'orientació |
![]() |