Activitat. Comprovació d’algunes propietats dels lípids




Objectius

  • Comparar el grau de solubilitat de diversos lípids en aigua i en dissolvents orgànics.
  • Comprovar que els lípids tenen punts de fusió diferents.
  • Separar pigments vegetals lipídics d'un extracte de fulles verdes.
  • Identificar molècules lipídiques amb un colorant específic.


Introducció

Els lípids són molècules heterogènies que tenen en comú la seva afinitat per dissolvents apolars. A temperatura ambient alguns són sòlids. Es tenyeixen amb colorants específics. Formen emulsions (transitòries o permanents).


Plantejament del problema i formulació d'hipòtesis

D'acord amb les proves que identifiquen molècules lipídiques, el problema que es pot plantejar es: Contenen (o són) lípids aliments com margarines, rovell d'ou, ametlles, carn, pastanagues, llet, ........?



Material i Equipament

Equipament Reactius i altres materials

Tubs d'assaig

Gradetes

Paper de filtre

oli d'oliva, de gira-sol.......

mantega, margarina, llar, fulles d'espinacs, pastanagues, rovell d'ou, llet.....

aigua destil·lada

sabó líquid

Sudan III

Èter etílic, èter de petroli, acetona.....

Alcohol etílic

Sudan III (saturada en alcohol 70º)

Blau de Metilè



Procediment

Muntatge i execució de les experiències

1. Solubilitat

  • Disposar en una gradeta 4 tubs d'assaig numerats.
  • Posar al primer 2ml d'aigua destil·lada, al segon 2ml d'alcohol etílic, al tercer 2ml d'èter de petroli o bé acetona (qualsevol dissolvent orgànic va bé).
  • Abocar a cadascun dels tubs preparats 2ml d'oli d'oliva (o qualsevol altra oli).
  • Sacsejar-los amb cura i observar què passa (cal observar el grau de solubilitat i la densitat relativa dels líquids de cada tub.
  • Retalleu una tira de paper de filtre (de 5cm x 15cm) i després d'haver sacsejat els tubs anteriors, tireu una goteta de cada tub al paper de filtre, sense que es toquin, i deixa-ho eixugar. Mireu a contraclaror si hi ha taca o no hi ha taca.


2. Punt de fusió

  • Poseu la mateixa quantitat (0'25g) de llar, margarina, mantega, oli, cera, ... en vidres de rellotge i fiqueu-los a l'estufa (40ºC, 50ºC, 60ºC..) 5 minuts. Anoteu el seu estat físic.
  • Deixeu-los a temperatura ambient una estona i poseu-los després al frigorífic. Observeu el seu estat físic.
  • Fiqueu-los al congelador i feu la observació després de 5 minuts. Anoteu els resultats.
  • Busqueu informació sobre la naturalesa de les cadenes d'àcids grassos de cada molècula i el grau de saturació de les mateixes. Relacioneu-ho amb els punts de fusió.


3. Preparació d'una emulsió

  • En un tub d'assaig poseu 2ml d'aigua i 2ml d'oli vegetal (es pot fer servir el primer tub de l'apartat 1). Agiteu i deixeu en repòs.
  • Observeu i dibuixeu l'aspecte del tub després d'un temps (5minuts).
  • Prepareu un altre tub amb 2ml d'aigua, 2 ml d'oli i unes escames de sabó (també serveix una gota de detergent). Agiteu i deixeu en repòs.
  • Observeu i dibuixeu l'aspecte d'aquest tub després de 5 minuts. Compareu-lo amb l'altre tub.


4. Tinció amb Sudan III

  • Prepareu un tub d'assaig amb 2ml d'oli i 2ml èter de petroli.
  • En un altre tub d'assaig poseu 4ml d'aigua.
  • Aboqueu-hi (als dos tubs) unes gotetes (les mateixes) de Sudan III (solució saturada amb alcohol de 70º).
  • Sacsegeu i deixeu reposar. Compareu el color dels dos tubs. El color vermell-taronja intens és característic dels lípids.
  • Afegiu al primer tub 2ml d'aigua, sacseja i observeu on queda el colorant. És lipòfil o hidròfil?
  • Afegiu ara en aquest darrer tub una goteta de Blau de Metilè, sacsejeu i observeu. És lipòfil o hidròfil?


5. Separació de pigments vegetals

  • Renteu unes fulles d'espinacs en aigua calenta.
  • Tritureu-les amb la ma de morter (o amb la batedora).
  • Filtreu-les amb alcohol etílic o amb èter de petroli.
  • En una placa de Petri poseu una petita quantitat del filtrat obtingut.
  • Poseu-hi una tira de paper de cromatografia (o de paper de filtre) a sobre, de manera que la solució vagi pujant pel paper. (Si el paper el plegues en forma d'acordió, s'aguantarà millor). També podeu posar-hi una barreta de guix de la pissarra en lloc del paper.
  • Cal que observeu mentre puja el líquid pel paper. Què passa?
  • Quan hagi pujat tot el dissolvent de la placa de Petri, deixeu-ho assecar.
  • Observeu les bandes de colors que han quedat marcades.




 

Riscos i gestió dels residus

Atenció amb els dissolvents orgànics perquè són fàcilment inflamables i/o tòxics. Consultar les etiquetes dels productes abans d'usar-los.



Enregistrament de les dades

  • Feu una taula de doble entrada on hi especificareu els tipus de proves i les substàncies amb les que ho feu. Indiqueu amb signes +++, ++, +, - el comportament de cada substància en cadascuna de les proves.



Anàlisi de les dades i conclusions


  • D'acord amb els objectius i segons les hipòtesis emeses, escriviu les vostres conclusions pel que fa a les propietats dels lípids, en general, i als materials emprats en la pràctica en particular.
  • Feu la valoració de resultats i conclusions per a cadascun dels apartats de la pràctica que hàgiu realitzat.



Qüestionari

1. Per què rentem amb sabó?

2. Consulteu la composició dels esprais que treuen taques i justifiqueu la seva composició.

3. Les tintoreries utilitzen triclorobenzens o tetraclorur de carboni per a netejar. Investigueu quin tipus de substàncies són i justifiqueu la seva acció.

4. Heu observat què succeeix quan el brou es refreda massa al frigorífic? Quin tipus de molècules són les que queden formant una capa sòlida a la superfície?

5. Què faríeu si volguéssiu comparar el contingut de greixos de diversos teixits, al microscopi?


CDEC. Projecte Biologia en Context. Coordinació: Lucia Cortinas. Edició: Roger Pruñonosa.