Activitat. Espirometria
Objectius
- Estudiar la funció respiratòria (capacitat pulmonar i flux respiratori).
- Relacionar els paràmetres que influeixen en la capacitat pulmonar.
- Analitzar els resultats tan a nivell individual com poblacional.
Contextualització
Habitualment no ens adonem que estem respirant,
doncs l'aire entra i surt del cos sense que ho notem expressament. Indiqueu
algunes circumstàncies en les que sí que es nota que respirem. Creieu que
sempre entra el mateix volum d'aire? En quines circumstàncies creieu que varia
aquest volum? Heu vist algun cop l'aparell que mesura la capacitat pulmonar?
Com creieu que podríem mesurar i comparar aquesta capacitat pulmonar? Què
faríem per compara la "salut respiratòria de tots els companys de la classe?
- Escriviu totes aquestes respostes al full de l'alumne.
Recollint les vostres idees, anem a fer una
activitat amb un espiròmetre digital.
L'espiròmetre és un sensor que ens permet mesurar
el volum d'aire als pulmons gràcies a les diferents pressions produïdes durant
la inspiració i l'expiració en la respiració. Aquests canvis de pressions són
recollits i mostrats en una gràfica que ens permetrà calcular els diferents
paràmetres pulmonars.
a. Material i Equipament
- 1 interfície amb cable USB i Adaptador AC-DC (optatiu)
- 1 sensor de l'espiròmetre.
b. Muntatge de l'experiència
- Netegeu el tub de l'espiròmetre amb un drap humit (us l'haureu de posar a la boca!).
- Connecteu el sensor de l'espiròmetre a la consola per l'entrada I/O-1.
- Connecteu la consola "MultiLog" a l'ordinador amb el cable USB.
- Engegueu el MultiLog per el botó
i l'ordinador.
- Obriu l'arxiu Batxillerat Científic i cliqueu la icona
per obrir el programa MultiLab.
Configuració del sistema
- Configureu el programa MultiLab seguint les següents instruccions:
- Cliqueu el botó
Ajudant de configuració o bé aneu a la barra de menús i obriu Configurar ajudant/temps continu. S'obrirà una finestra en la qual s'indicarà el sensor connectat i l'escala: Spirometer.
- Cliqueu Proper per passar a la següent finestra. Seleccioneu les unitats en L/s (litres partit per segon) i cliqueu D'acord per passar a la següent finestra.
- En la nova finestra seleccioneu:
- Freqüència: 10 mostres per segon.
- Mode d'escalat: Escala completa.
- Mode de gravació: Substituir.
- Cliqueu Proper per passar a la següent finestra.
- Seleccioneu:
- Per temps: com a mínim necessiteu 15 minuts.
- Acabar.
c. Execució de l'experiència
- Cliqueu el botó Executar
per iniciar la captació de dades.
- Respireu (amb l'espiròmetre a la boca) de forma normal durant dos minuts.
- Feu uns inspiració forçada i intenteu aguantar l'aire el màxim de temps possible.
- Deixeu anar a l'aire i respireu normalment durant 1 minut més. Feu una expiració forçada.
- Intenteu aguantar durant el màxim de temps sense agafar aire.
- Respireu de forma normal durant un minut.
- Feu una inspiració forçada i seguidament una expiració forçada.
- Respireu de forma normal durant un minut.
- Salteu sobre el mateix lloc on us trobeu durant dos minuts.
- Seieu en una cadira i recupereu la respiració normal .Enregistreu-ho durant dos minuts com a mínim.
- Passat un parell de minuts premeu el botó Aturar
.
Guardar les dades
Ara cal guardar les dades obtingudes per tal de poder-les comparar i discutir-ne els resultats amb la resta de dades obtingudes per els altres companys.
- Editar i afegir la taula al projecte.
- Premeu la icona Editar taula
que hi ha sota la taula de dades.
- Poseu nom a la taula per tal d'identificar-la correctament i premeu D'acord.
- Premeu la icona Afegir taula al projecte
que hi ha sota la taula de dades.
- Editar i afegir el gràfic al projecte.
- Premeu la icona Editar gràfic
que hi ha sota el gràfic.
- Poseu nom al gràfic (és convenient que sigui el mateix que té la taula corresponent) i premeu D'acord.
- Premeu la icona Afegir gràfic al projecte
que hi ha sota el gràfic.
- Guardar l'experiència en una carpeta.
- Obriu el menú Arxiu i trieu l'opció Guardar com a... o premeu directament la icona Guardar.
- Escolliu la carpeta on voleu guardar l'experiment, doneu nom a l'experiència (pot ser el mateix que té la taula i el gràfic) i premeu Guardar
.
![]() |
No s'utilitza cap material perillós |
Anàlisi de les dades
Imprimiu
el gràfic de la vostra experiència i enganxeu-lo en un document word on que heu
obert per fer l'informe de l'alumne. Analitzeu-lo tot responent les següents
qüestions:
1. Tenint
en compte que nosaltres volem saber els volums d'aire de la respiració, com
interpretaríeu els valors de la gràfica? (fixeu-vos bé en les unitats!).
2. Calculeu
els següents paràmetres a partir dels valors obtinguts a la gràfica:
- Capacitat vital: volum d'aire obtingut en una espiració
forçada després d'una inspiració màxima
(o forçada).
- Volum residual: és l'aire que queda
entre inspiració màxima i una expiració màxima (no podem treure tot l'aire,
sempre ha de quedar-ne restes, sinó el pulmó "col·lapsaria"). És d'un litre
aproximadament.
- Capacitat pulmonar total: és la suma de l'aire de la capacitat vital i la del volum residual (CV+VR).
- Volum corrent variable: volum
d'aire inspirat i espirat en cada cicle respiratori, aquest paràmetre caria en
funció de les necessitats, quan es calcula en repòs rep el nom de Volum corrent
en repòs.
- Volum de reserva
inspiratòria: volum
d'aire que pot ser inspirat de forma forçada després d'una inspiració normal.
- Volum de reserva expiratòria: volum d'aire que pot ser expirat de forma forçada després d'una expiració normal.
3. Ompliu la següent taula
i compareu-la amb els teus companys.
Paràmetres |
|
Edat | |
Sexe |
|
Alçada | |
Pes |
|
Fumador |
|
Esportista* |
|
Capacitat pulmonar total |
|
Capacitat vital | |
Volum residual | |
Volum corrent variable | |
Volum de reserva inspiratòria |
|
*Considereu-vos esportistes si feu alguna activitat esportiva (gimnàs, natació,
jugues a bàsquet, futbol...) com a mínim un cop per setmana de forma regular.
4. Quins paràmetres creieu
que influeixen en les capacitats pulmonars? Per què?
5. Hi ha algun altre
paràmetre que pot influir en la capacitat pulmonar?
Generalització i
aplicació
- Feu un gràfic general sobre els diversos paràmetres respiratoris que es poden
mesurar, en funció dels volums d'aire de cadascun dels paràmetres definits.
- Existeixen algunes
alteracions respiratòries que segur les heu sentit anomenar: asma, pneumotòrax
(aire al voltant dels pulmons), bronquitis (inflamació dels bronquis), emfisema
pulmonar (alvèols inflats en excés). Com creieu que afecten a la respiració
cadascuna d'aquestes alteracions i per què? Busqueu una definició per cadascuna
d'aquestes alteracions.