Activitat. Tots els colors del dolç



En la realització de la pràctica anterior Sucres. Un món per descobrir, heu pogut comprovar que la dolçor no és una propietat d'una única classe de molècules orgàniques. Us proposem ara seguir experimentant per tal de trobar resposta a les següents preguntes:



Abans de començar, en petit grup, emeteu hipòtesis en relació a les preguntes anteriors:

  • Hipòtesi 1:
  • Hipotèsi 2:
  • Hipòtesi 3:
  • ..


Material

  • Assortit de substàncies dolces: sucre blanc, sucre de canya, fructosa, sacarina, hermesetas, glycostevia-R60...
  • Vasos i culleretes de plàstic.
  • Aigua mineral.
  • Paper de plata.
  • Balança
  • Retoladors permanents.
  • Un recipient de cuina graduat, per fer les mesures.
  • Els instruments que utilitzem per aquesta pràctica no poden ser de laboratori, ja que es tracta d'una prova de tast.



Control de variables


Quines són les variables d'aquest experiment que cal controlar a l'hora de fer el disseny del procediment, per tal d'obtenir uns resultats fiables? Expliciteu-los i apliqueu-los a l'hora de fer la prova de tast.



Procediment


  1. Preparem els gots amb les dissolucions de les diferents substàncies a tastar i un got amb aigua sola.

    • Control de variables:


  2. Procedim al tast i valoració del grau de dolçor de les substàncies.

    • Control de variables:


Recollida de dades


Petit grup

  • La valoració del nivell de dolçor la qualificarem assignant un número a cada substància tastada, de tal manera que l'1 correspondrà a la substància més dolça i així successivament.
  • Presenteu els resultats del petit grup en forma de taula. Podeu també elaborar gràfics.
  • Comenteu també si hi ha diferències de gust entre les substàncies, apart de la seva dolçor.

Grup classe

  • Elaboreu una segona taula i un gràfic amb els resultats de tots els petits grups. Doneu una valoració conjunta de la dolçor relativa de les diferents substàncies que heu tastat



Anàlisi i interpretació de les dades. Conclusions


Contrasteu les vostres hipòtesis en relació a les preguntes que ens hem formulat al començament de la practica, amb els resultats obtinguts. Valoreu, interpreteu i justifiqueu els resultats obtinguts.

Per tal de fer un bon informe de la pràctica, és convenient que consulteu la web grafia que us proposem a continuació:

  • Totes les substàncies dolces presenten el mateix grau de dolçor?

Busqueu informació en relació a les diferents substàncies tastades, i compareu les vostres hipòtesis amb els resultats obtinguts.

  • Totes les persones presentem la mateixa sensibilitat en relació al gust dolç?

  • Podem arribar a fer una classificació conjunta (tot el grup classe) de les substàncies dolces segons la intensitat en què presenten aquest caràcter?


Trobareu aquí informació de com funciona la percepció del gust, quins òrgans implica, quines controvèrsies hi ha al respecte. Aquesta informació us ajudarà a contrastar les vostres hipòtesis i a explicar els resultats obtinguts.



     


  That's Tasty
University of Washington

      Tour the Tongue
PBS.org

      The Sense of Taste
Wisc-Online.com
      El Gusto
Junta de Andalucía

      Gust
Viquipèdia





Nous ingredients edulcorants


   
Font: http://www.ocompras.com/
images/2009/10/Fruta-milagrosa-
con-endulzantes-300x300.jpg
   

El món de les substàncies dolces és més ampli del que ens podíem imaginar. Les multinacionals tenen interès en el descobriment de noves substàncies dolces, moltes d'elles utilitzades en poblacions africanes i sud-americanes des de temps ancestrals. Controvèrsies? Interessos econòmics? Modes?

Llegiu la informació al respecte de aquests nous edulcorants com son la stevia, la brazzeina, la miraculina... i feu-vos la vostra pròpia opinió.



  Nuevos ingredientes edulcorados I
Food Lex

      Nuevos edulcorantes II
Food Lex

 

CDEC. Projecte Biologia en Context. Coordinació: Lucia Cortinas. Edició: Roger Pruñonosa.