Preguntes Més Freqüents (PMF)


Preguntes i respostes amb els dubtes més freqüents.


TOTES

Pàgina:  1  2  3  (Següent)
TOTES

B

Qüestió:

Baixar i restaurar un curs

(Darrera edició: dimecres, 25 gener 2012, 10:04)
Resposta:
Els cursos d'Alexandria es poden descarregar per ser restaurats i utilitzats a un altre lloc Moodle. Recordeu que Alexandria només és un espai de consulta de cursos però aquests no són funcionals per utilitzar-los amb alumnat: per tenir-los completament funcionals cal que els restaureu al vostre propi lloc Moodle.

Els cursos es poden descarregar:
  1. Des de la fitxa descriptiva (completa) del curs (paràmetre "Descàrrega").
  2. Des de la visualització del curs desplegat (bloc lateral "Descarrega").
El vídeo següent il·lustra el procés de baixada la còpia de seguretat des del curs desplegat i la restauració a un altre lloc Moodle:

Restaurar un curs moodle de l'APF a Vimeo.

Qüestió:

Blocs laterals

(Darrera edició: dimecres, 31 març 2010, 17:14)
Resposta:
Els cursos de Moodle es restauren sense blocs laterals, que seran eliminats en el procés de restauració al repositori.
Si el vostre curs té blocs laterals amb informació rellevant (per exemple blocs HTML amb enllaços externs) es pot incloure un recurs explicant el seu contingut amb recomanacions per reconstruir-lo en restaurar el curs a un lloc Moodle extern.

C

Qüestió:

Calibratge / Orientació / Alineació de les PDI

(Darrera edició: dijous, 6 octubre 2011, 14:27)
Resposta:

La primera operació que s’ha de realitzar, un cop l’ordinador ha detectat la PDI, és orientar o calibrar o alinear. Amb aquesta operació es defineix quina és la superfície de treball de la PDI. Aquesta superfície sol coincidir amb les dimensions de la imatge projectada pel videoprojector.

Orientar, calibrar o alinear és una operació que s’ha de realitzar sempre que el tauler o el videoprojector s’hagin mogut de lloc. També convé realitzar-la de tant en tant perquè les PDI, amb l’ús continuat, solen desalinear-se i perden una mica de precisió, precisió que es recupera si es realitza de nou l’operació. 

Aquesta operació, que serveix perquè hi hagi precisió en la resposta de la PDI mateixa, s’ha de realitzar prement amb el dit o amb un punter electrònic sobre el punt de calibratge o centre de destinació (marcat amb una creu).

La manera de fer-ho varia segons el tipus de PDI (taulers de control, administració de dispositius…):

SmartBoard


eBeam

.

.

mimio

Qüestió:

Canvi de codificació de caràcters a partir de la versió 1.5

(Darrera edició: dimarts, 20 octubre 2009, 14:08)
Resposta:
A Alexandria només es poden pujar cursos i altres recursos de Moodle que hagin estat creats amb versions 1.6 i superiors.
Aixó és degut al fet que quan al 2006 va aparèixer la versió 1.6 de Moodle es va produir un canvi en la codificació de caràcters, que va passar a ser completament unicode. Les versions 1.6 i 1.7 duien una aplicació que permetia fer de manera automàtica la migració de les dades a la nova codificació, però no les versions posteriors.
Aquest canvi té algunes implicacions:
  • No es pot actualitzar directament una versió de Moodle 1.5 a una 1.8 o posterior sense passar prèviament per una versió 1.6 o una 1.7.
  • Les còpies de seguretat de cursos elaborats amb una versió 1.5 presenten problemes en la codificació de caràcters quan es restauren en versions de Moodle 1.8 i posteriors si no és que prèviament es restauren a una versió 1.6 o una 1.7.


Qüestió:

Cercar cursos

(Darrera edició: dijous, 14 abril 2011, 14:38)
Resposta:
La pestanya de "Cerca" permet trobar cursos que s'ajustin als criteris seleccionats: nom del curs, àrea curricular, nivell educatiu, àmbit competencial,...
També es pot seleccionar el criteri amb el qual s'ordenaran els resultats de la cerca.

El vídeo següent il·lustra el procés:

Cercar un curs Moodle a Alexandria from APF on Vimeo.

Qüestió:

Com compartir materials educatius

(Darrera edició: divendres, 15 abril 2011, 11:03)
Resposta:
Per compartir els materials que heu creat, en primer lloc heu d'assegurar-vos que es compleixen aquestes condicions:
  • El text és vostre o bé teniu permís per publicar-lo.
  • Les imatges, vídeos i àudios inclosos al material són d'un d'aquests grups:
  1. De producció pròpia
  2. De domini públic
  3. Tenen una llicència que en permeti el seu ús lliure (per exemple Creative Commons)
  4. Teniu permís de la persona que els ha creat per fer-ne un ús lliure i publicar-los.
Els materials inclouen els crèdits corresponents:
  1. Si no dieu res s'entén que tot el que contenen és creat per vosaltres.
  2. En cas contrari heu de citar el nom de l'autor/a dels elements que no siguin vostres així com la font d'on els heu tret.
Per pujar els materials a Alexandria obriu la biblioteca corresponent (cursos de Moodle o materials per a PDI), cliqueu la pestanya "Afegeix una entrada" i ompliu la fitxa amb les dades que es demanen. Tot seguit cliqueu "Desa els canvis".

Les biblioteques de materials PDI i de cursos Moodle tenen algunes diferències:
  • Materials PDI: podeu adjuntar una imatge (que no sigui en format BMP) per il·lustrar la fitxa i el material en format PDF perquè es pugui previsualitzar.
  • Cursos de Moodle: una vegada deseu els canvis la còpia de seguretat del curs es restaurarà de manera automàtica i el podreu consultar i editar. Els permisos d'edició només els teniu vosaltres, no la resta d'usuaris i usuàries del portal.
Qüestió:

Com es valoren els recursos?

(Darrera edició: dimecres, 14 juliol 2010, 13:19)
Resposta:
La valoració dels recursos és una manera constructiva de col·laborar amb Alexandria: d'una banda, els cursos millor valorats són aquells que es fan més visibles al portal; d'una altra, l'opinió de moltes persones ajuda a orientar en la cerca de materials.
Cal tenir en compte que només es poden valorar els recursos aportats per altres persones: no podeu valorar els recursos propis.

El procés de valoració general és el següent:
  1. Aneu a la Base de dades del recurs que voleu valorar (la d'entrades de glossari, de preguntes de qüestionari, de materials per a la PDI,...).
  2. Cerqueu i seleccioneu el recurs que voleu valorar: visualitzeu-lo com a entrada única (tot clicant sobre el seu nom).
  3. A la part inferior apareix un desplegable on podeu valorar numèricament el recurs en una escala que va de 0 (nota més baixa) a 5 (nota més alta).
  4. Recordeu clicar el botó "Envia les meves darreres valoracions".
  5. Paral·lelament, podeu afegir un comentari escrit amb la vostra opinió sobre el recurs.
Valorar recursos

En el cas dels cursos, a més de valorar-los des del llistat individual d'entrades, es poden valorar també des del propi curs, a través del bloc lateral "Valoracions":
bloc_puntuar_curs.png

Qüestió:

Com exportar a PDF les activitats del Notebook

(Darrera edició: dimarts, 29 març 2011, 18:55)
Resposta:
Per tal de millorar la informació prèvia dels materials de PDI, s'ha afegit la possibilitat de poder visualitzar el seu contingut. Aquesta aplicació implica que s'ha de fer una exportació a PDF ja que la previsualització del material es fa a partir d'aquest tipus d'arxiu, que cal adjuntar a la fitxa.

El procés és el següent:
  1. Obrir l’activitat que volem exportar amb el programa notebook.
  2. Seleccionar des del menú arxiu l’opció exportar a PDF, tal com es veu a la imatge:

    Exportar

  3. Segons la versió del programa dóna opcions de format per l’arxiu. La millor opció és seleccionar "tipus paisatge" (pàgina horitzontal):

    Opcions

  4. Posar un nom a l’arxiu i seleccionar el lloc on desar-lo.

    Desar
Cal tenir en compte: els fitxers no poden superar els 10 MB de grandària.
Qüestió:

Com fer una còpia de seguretat d'un curs per pujar-lo a Alexandria?

(Darrera edició: dimecres, 21 desembre 2011, 09:40)
Resposta:
Des del bloc "Administració" cliqueu sobre l'opció "Còpia de seguretat". S'obrirà una pàgina que us permet personalitzar les opcions de la còpia de seguretat.

Podeu marcar quines activitats voleu incloure a la còpia i desmarcar les que no voleu. Per pujar el curs a Alexandria heu de desmarcar les dades d'usuaris/àries, és a dir, les feines que ha anat fent l'alumnat i els fitxers que hagin pujat al sistema.

A la part inferior de la pàgina, podeu triar una sèrie d'opcions complementàries. En particular, no inclogueu:
  • Usuaris/àries del curs (inclosos professorat i estudiants).
  • Els registres d'activitat del curs.
  • Els fitxers d'usuari que els estudiants han deixat al curs (per exemple adjunts als seus missatges als fòrums, les tasques…).
En canvi, sí que heu d'incloure els fitxers del curs, és a dir, aquells que hi ha deixat el professorat a l'espai "Fitxers".

Quan, finalment, hàgiu triat totes les opcions, continueu amb la còpia prement el botó Continua. Us apareixerà una pàgina on el sistema us proposa un nom per al fitxer comprimit en format ZIP de la còpia de seguretat. Aquest nom consta de:

backup (que significa còpia de seguretat) - nom curt del curs - data (anymesdia) i un número de control.

Podeu canviar aquest nom simplement sobreescrivint-lo, però deixeu l'extensió ZIP.

Sota aquesta finestreta, trobareu informació de tot allò que inclourà el sistema en aquesta còpia de seguretat. Si hi esteu d'acord, premeu el botó Continua per continuar el procés, que pot ser més o menys llarg segons la mida del curs. Si el procés ha estat correcte al final us sortirà un missatge que diu us informa que la còpia de seguretat s'ha realitzat amb èxit.

La còpia de seguretat es por descarregar des de la carpeta backupdata de l'espai "Fitxers" simplement clicant sobre el nom i desant-la al disc dur.

Més informació: D204-Ús i dinamització de Moodle
Qüestió:

Com incloure un objecte SCORM a un curs de Moodle

(Darrera edició: dimarts, 8 maig 2012, 09:06)
Resposta:
Un cop tenim l'objecte SCORM (descarregat d'Alexandria o creat amb alguna eina de creació d'objectes SCORM), per a incloure'l a un curs de Moodle hem de seguir els següents passos:

1. Activar l'edició:

. o .

2. Clicar al desplegable Afegeix una activitat... i a SCORM:

.

3. Escriure el nom de l'activitat, una descripció i triar o penjar el fitxer amb el paquet (objecte):

.

4. Abans de desar els canvis es poden modificar altres paràmetres de l'activitat:

.

fins i tot alguns d'avançats clicant a Mostra característiques avançades:

.
5. Finalment, clicar a Desa els canvis:
.
Qüestió:

Com pujar cursos de Moodle

(Darrera edició: dimecres, 21 desembre 2011, 10:00)
Resposta:
Per a pujar un curs de Moodle has de seguir aquests passos:

0. Fes una còpia de seguretat del curs seguint les instruccions de la PMF "Com fer una còpia de seguretat d'un curs per pujar-lo a Alexandria?"

1. Clica a Biblioteca - Cursos:



2. Clica a Afegeix una entrada:



3. Omple tots els camps de la fitxa, fent especial esment al fitxer amb la còpia de seguretat del curs (necessari i amb una mida màxima de 20 MB):





4. Finalment, clica al botó Desa i visualitza.

A partir de llavors, l'equip d'administració revisarà el teu curs i en donarà el vist-i-plau si compleix els requisits.

Qüestió:

Com pujar materials per a PDI

(Darrera edició: dilluns, 7 novembre 2011, 12:24)
Resposta:
Per a pujar un material per a PDI has de seguir aquests passos:

1. Clica a Biblioteca - Materials PDI:

.

2. Clica a Afegeix una entrada:

.

3. Omple tots els camps de la fitxa, fent especial esment a les mides dels fitxers (20 MB per al material PDI i 10 MB per al PDF):

.

.

4. Finalment, clica al botó Desa i visualitza.

A partir de llavors, l'equip d'administració revisarà el teu material i en donarà el vist-i-plau si compleix els requisits.

Qüestió:

Com pujar objectes SCORM

(Darrera edició: dimecres, 18 gener 2012, 12:41)
Resposta:
Per a pujar un objecte SCORM has de seguir aquests passos:

0. Crea l'objecte SCORM amb l'eina adequada.

1. Clica a Inici - Aporta:



2. Clica a Objectes SCORM:



3. Omple tots els camps de la fitxa, fent especial esment al fitxer amb l'objecte (necessari i amb una mida màxima de 20 MB) i al fitxer font:




4. Finalment, clica al botó Desa i visualitza (o al botó Desa i afegeix-ne un altre).

A partir de llavors, l'equip d'administració revisarà el teu recurs i en donarà el vist-i-plau si compleix els requisits.
Qüestió:

Com restaurar les preguntes de qüestionari?

(Darrera edició: dilluns, 30 novembre 2009, 17:06)
Resposta:
... per fer
Qüestió:

Com s'han d'enviar els glossaris?

(Darrera edició: dimecres, 25 gener 2012, 11:47)
Resposta:
Les entrades de glossari es poden exportar des de cadascun dels glossaris. El resultat és un fitxer xml que és el que cal pujar a Alexandria a través del formulari corresponent. Per accedir al formulari aneu a la base de dades de Glossaris i cliqueu la pestanya "Afegeix una entrada".

Els glossaris no es poden visualitzar directament a Alexandria i aquesta és una diferència si comparem amb la gestió dels cursos, que es restauren automàticament a Alexandria i es poden veure complets.

Per veure les entrades de glossari cal importar-les des d'un lloc Moodle extern. En aquest sentit és important que el camp "Descripció" de la fitxa doni prou informació com per conèixer el contingut de les entrades.

Com podeu obtenir el fitxer xml amb les entrades de glossari?

El procés d'obtenció d'aquest fitxer xml està recollit en aquest vídeo.

Cal tenir present que no es poden incloure fitxers en l'exportació, de manera que, si hi ha entrades amb imatges, en fer l'exportació el fitxer xml final no inclourà els fitxers corresponents sinó tan sols l'enllaç al lloc on es troba la imatge. Si aquesta és dins un curs tancat no serà accessible. El mateix passa amb altres tipus de fitxers (mp3,...).

Una solució és situar les imatges a un lloc web extern i d'accés lliure i enllaçar-les des de les entrades. En el cas d'altres elements multimèdia (vídeos, presentacions de diapositives,...) la millor opció és inserir-les (embedir-les) a les entrades seguint el procediment explicat a la PMF "Com inserir elements multimèdia".

Alternativament es poden comprimir les imatges en un fitxer zip i pujar-lo conjuntament amb el fitxer xml que conté les entrades de glossari en el moment d'omplir el formulari inicial.

Qüestió:

Com s'insereixen elements multimèdia externs als cursos Moodle?

(Darrera edició: dimecres, 7 setembre 2011, 13:16)
Resposta:
Inserir elements multimèdia des de llocs externs evita que aquests elements hagin de ser pujats a l'àrea de fitxers del curs i, en conseqüència, disminueix la mida de les còpies de seguretat dels cursos.

Vídeos

Els vídeos de l'edu3.cat, del lloc web Youtube o de TeacherTube es poden incloure d'una manera senzilla a recursos i activitats utilitzant l'editor de Moodle: tan sols cal disposar del codi HTML de l'objecte, que trobareu a la casella "Embed" o "Inserir" dels vídeos, tal i com mostra les imatges següents.

Embedir Edu3.cat
Codi per embedir els vídeos de l'Edu3.cat
Codi Youtube
Codi per embedir els vídeos de Youtube


Una precaució: assegureu-vos que copieu TOT el codi.

Tot aquest codi és el que després haureu d'enganxar a l'editor de Moodle. En aquest cas, com que el que voleu copiar és codi, cal que a l'editor commuteu a la vista de codi HTML, tot clicant sobre la icona editor html

El resultat és aquest:
Edu3.cat

Presentacions de diapositives

Es poden incloure també presentacions d'Slideshare o GoogleDocs i el procediment és el mateix que el que hem vist per als vídeos: copiar el codi de l'objecte i enganxar-lo en la vista de codi de l'editor de Moodle.

Embedir slideshare
Codi per embedir una presentació d'slideshare

El resultat és aquest:


Qüestió:

Com triar el format d'imatge (GIF, JPG, PNG...) més adient per a les imatges?

(Darrera edició: dimecres, 7 setembre 2011, 14:22)
Resposta:

És molt recomanable optimitzar la mida de tots els recursos (imatges, àudios...) inclosos als vostres materials per reduir l'espai i agilitzar la càrrega. Un dels punts més importants a l'hora d'optimitzar la mida de les imatges és la selecció del tipus de fitxers. A continuació, trobareu algunes recomanacions que us ajudaran a reduir-la:

  • JPEG: Aquest format és recomanable per a imatges amb molts colors (més de 256, que són els que admeten els GIF), com ara les fotografies.
  • GIF: Format adequat per a imatges amb poca varietat de colors, com ara captures de pantalla. També és un format vàlid per a imatges amb transparències.
  • PNG: És l'evolució del GIF i accepta més colors. De totes formes, encara hi ha navegadors que no accepten les transparències fetes amb PNG. Per tant, aquest format és recomanable per a imatges sense transparències, com ara captures de pantalla.

Podeu fer servir el GIMP per convertir una imatge en un format més òptim:

  • Obriu la imatge amb el GIMP (si no el teniu, el podeu descarregar gratuïtament de Softcatalà).
  • Aneu a l'opció de Fitxer > Desa'n una còpia... de la part superior de la imatge.
  • Se us obrirà una finestra nova amb diferents opcions:
    • Nom: escolliu el nom que li voleu donar al fitxer final
    • Desa en la carpeta: escolliu la carpeta on voleu desar la imatge
    • Navega per altres carpetes: navegueu per altres carpetes on voleu desar la imatge
    • Seleccioneu tipus de fitxer (Per extensió): escolliu el format de fitxer amb què voleu desar la imatge

NOTA: Si, en posar el nom del fitxer, hi poseu també l'extensió que voleu, ja no caldrà seleccionar el tipus de fitxer posteriorment.

  • Un cop escollides les opcions anteriors, cliqueu al botó Desa.
  • Se us obrirà una finestra nova amb unes opcions per controlar la qualitat de la compressió de l'arxiu. Els paràmetres per defecte ja estan bé, però, si ho preferiu, podeu anar fent proves i quedar-vos amb el fitxer que s'adapti millor a les vostres necessitats.

E

Qüestió:

Eines per a la creació de contingut SCORM

(Darrera edició: dilluns, 11 juny 2012, 13:49)
Resposta:
Moodle no genera contingut SCORM. Moodle presenta el contingut dels paquets SCORM als estudiants, i desa les dades de les interaccions de l'estudiant amb el paquet SCORM.
Algunes persones programen a mà el codi dels objectes SCORM utilitzant HTML, JavaScript i a vegades fitxers SWF. Hi ha algunes plantilles proporcionades per ADL i per altres que fan que aquest procés sigui més fàcil.
Altres utilitzen el programari d'autoria SCORM per generar paquets SCORM. Aquest procés és més fàcil per als usuaris no tècnics.
A moodle.org hi ha un repositori d'objectes SCORM que permet l'intercanvi de paquets SCORM - aquesta base de dades és moderada però la qualitat dels paquets és variada, i alguns fan un ús correcte de l'API de SCORM i altres poden no funcionar com s'espera.

Eines

· Programari lliure

· Programari gratuït però no lliure

· Programari comercial

É

Qüestió:

És Alexandria un projecte de codi lliure?

(Darrera edició: dimarts, 20 octubre 2009, 13:42)
Resposta:

Sí, i tant! Alexandria és un projecte codi lliure sota llicència GNU/GPL basat en Moodle. El codi font de l'aplicació així com dels blocs i mòduls que s'han utilitzat/desenvolupat pel projecte es poden descarregar del SCM del portal de LaFarga.cat.

Per altra banda, tots els continguts d'Alexandria (cursos, glossaris...) es poden reutilitzar d'acord amb la llicència Creative Commons que hagin adoptat.

Per tant, Alexandria utilitza molts dels principis del moviment de codi lliure i els aplica tant a les eines com als materials que inclou.


E

Qüestió:

Exportar preguntes de qüestionari

(Darrera edició: dilluns, 9 novembre 2009, 15:17)
Resposta:
L'exportació de preguntes és un procés senzill tot i que cal tenir en compte algunes consideracions:
  • Hi ha diversos formats d'importació/exportació. Els dos més utilitzats són:
    • El format GIFT, que genera un fitxer de text pla amb l'extensió .txt
    • El format Moodle XML, que genera un fitxer amb l'extensió xml. El format GIFT té l'inconvenient que no pot incloure les preguntes de tipus cloze.
  • Els fitxers exportats no inclouen altres fitxers que puguin anar associats a les preguntes, per exemple una imatge. Si les imatges de les preguntes són a una carpeta del curs no s'afegiran al fitxer exportat i, per tant, no es visualitzaran des d'un altre lloc Moodle. Per evitar aquesta limitació es poden tenir les imatges a un lloc web extern i enllaçar-les amb la seva URL.
  • En exportar s'ha de seleccionar la categoria (amb les subcategories que conté). Es pot especificar si la informació de la categoria s'inclou al fitxer d'exportació.
  • Quan s'importen preguntes repetides no se sobreescriuen. Això vol dir que si s'importa dues vegades un mateix fitxer amb preguntes s'obtindrà una col·lecció de preguntes duplicades al lloc de destí.

F

Qüestió:

FOOD

(Darrera edició: dimarts, 18 novembre 2014, 15:42)
Resposta:

Food Activities Book

Llibre d'activitats en llengua anglesa adreçades a l'alumnat d'educació Infantil o Cicle inicial d'Educació Primària.

El llibre conté una sèrie de fitxes on s'especifica els objectius, la metodologia i els materials pe a cadascuna de les activitats.

I

Qüestió:

Informar de contingut inadequat

(Darrera edició: dimarts, 22 juny 2010, 09:36)
Resposta:
Totes les biblioteques tenen la possibilitat que informeu si trobeu que un material carregat a Alexandria té contingut inadequat. A la part inferior de cada fitxa trobareu l'enllaç per accedir al formulari mitjançant el qual ens informeu d'aquest fet. L'enllaç també està disponible als cursos restaurats.

Informar de contingut inadequat

En rebre una incidència d'aquesta mena l'equip d'administració revisa el material en qüestió i es posa en contacte amb la persona o les persones que l'han creat i pujat a Alexandria per tal que esmenin els aspectes que l'han motivada.

M

Qüestió:

Mòduls i filtres

(Darrera edició: dimecres, 7 setembre 2011, 14:13)
Resposta:
Els mòduls i filtres instal·lats a Alexandria són els mateixos que estan disponibles als llocs Moodle del servei Àgora. Estan recollits a la PMF "Quins són els mòduls i filtres actius a Àgora?"

Q

Qüestió:

Què cal fer per optimitzar la mida de les imatges?

(Darrera edició: dimecres, 7 setembre 2011, 14:21)
Resposta:

És molt recomanable optimitzar la mida de tots els materials inclosos als recursos que compartiu (imatges, àudios...) per reduir l'espai.

Els passos que heu de seguir per optimitzar la mida d'una imatge són:

  • Obriu la imatge amb el GIMP (si no el teniu, el podeu descarregar gratuïtament de Softcatalà)
  • Si es tracta d'una imatge de mides molt grans (superiors a 500 píxels d'amplada o alçada), el primer que heu de fer és reduir-ne les dimensions. Recordeu que és recomanable no fer servir imatges superiors de 550 píxels d'amplada. Així doncs, aneu a l'opció Imatge > Escala la imatge... i, mantenint la proporció, detalleu l'amplada a 550 píxels o el que us interessi (si manteniu la proporció, l'alçada es determinarà automàticament).
  • Un cop redimensionada, aneu a l'opció de Fitxer > Desa'n una còpia... de la part superior de la imatge.
  • Se us obrirà una finestra nova amb diferents opcions:
    • Nom: escolliu el nom que li voleu donar al fitxer final
    • Desa en la carpeta: escolliu la carpeta on voleu desar la imatge
    • Navega per altres carpetes: navegueu per altres carpetes on voleu desar la imatge
    • Seleccioneu el tipus de fitxer (Per extensió): escolliu el format de fitxer amb què voleu desar la imatge

NOTA: Si, en posar el nom del fitxer, hi poseu també l'extensió que voleu, ja no caldrà seleccionar el tipus de fitxer posteriorment.

  • Un cop escollides les opcions anteriors, cliqueu al botó Desa.
  • Se us obrirà una finestra nova amb unes opcions per controlar la qualitat de la compressió del fitxer. Els paràmetres per defecte ja estan bé, però, si ho preferiu, podeu anar fent proves i quedar-vos amb el fitxer que s'adapti millor a les vostres necessitats.



Qüestió:

Què puc fer si el meu curs supera la mida màxima?

(Darrera edició: dilluns, 15 març 2010, 13:15)
Resposta:
Els cursos que pugeu a Alexandria han de tenir menys de 20 MB. Si la còpia de seguretat és més gran teniu diverses estratègies per disminuir la seva mida:
  • Elimineu de l'espai "Fitxers" tots aquells fitxers que no s'estiguin utilitzant al curs.
  • Assegureu-vos que en fer la còpia de seguretat no heu seleccionat l'opció d'incloure els registres o els fitxers d'usuari/ària.
  • Si a l'espai "Fitxers" del curs hi ha presentacions de diapositives o elements multimèdia (per exemple els vídeos), pugeu-los a un lloc extern i inseriu-los. Consulteu la PMF "Com s'insereixen elements multimèdia externs als cursos Moodle?"
  • Reduïu la mida de les imatges que hi ha als "Fitxers" del curs a la mida en què les visualitzeu als recursos o les activitats del curs. Una altra alternativa és enllaçar imatges des de llocs externs (assegureu-vos que no infringiu la legislació sobre drets d'autoria; vegeu la PMF "Sobre els drets d'autoria").
  • Si tot i així el curs encara supera la mida màxima us podeu plantejar de dividir-lo en diferents temes. La utilitat "Importa" del menú "Administració" us pot facilitar la creació d'aquestes unitats més petites.

R

Qüestió:

Referenciar imatges

(Darrera edició: dimecres, 7 setembre 2011, 14:25)
Resposta:
Si les imatges incloses als materials no són d'elaboració pròpia heu de cercar, de manera preferent, imatges que tinguin una llicència que en permeti el seu ús, per exemple una llicència Creative Commons. Hi ha una PMF amb orientacions per a trobar imatges lliures.

Tot i que les imatges tinguin una llicència que permeti fer-ne ús sense haver de sol·licitar autorització a l'autor/a, el que cal fer sempre és referenciar-les, és a dir, citar el nom de l'autor/a i la font. Aquest pas és sempre necessari, fins i tot per fer un ús educatiu o per incloure fragments d'imatges amb tots els drets reservats acollint-vos a l'excepció educativa que preveu la llei de propietat intel·lectual.

Disposeu d'informació complementària amb exemples a la referència següent: "Exemples de referenciació d'obres amb llicència Creative Commons".

S

Qüestió:

Sobre els drets d'autoria

(Darrera edició: dimecres, 7 setembre 2011, 14:29)
Resposta:
Consideracions preliminars importants:
  • Les obres tenen automàticament drets d’autoria des del moment de la seva creació.
  • La difusió pública de les obres i prestacions a través d'Internet no implica que qui tingui la titularitat dels drets hagi renunciat als seus drets. És a dir, el fet de trobar una imatge, un vídeo o un text a Internet no implica que puguem baixar-lo i incloure'l a un document o una pàgina web que estiguem elaborant.
Els drets d'autoria són de dues menes:
  • Morals
  • Patrimonials o d'explotació
Els drets morals corresponen a l'autor/a de l'obra i són irrenunciables (qui ha creat una obra no en pot renunciar) i inalienables (no es poden cedir a una altra persona o entitat). Segons la Llei de Propietat Intel·lectual espanyola actualment vigent, els drets morals faculten l'autor/a, entre altres aspectes, per decidir com s'ha de fer la divulgació de la seva obra, exigir la respecte a la integritat de l'obra i el reconeixement a la seva condició d'autor/a.

Els drets patrimonials o d'explotació són aquells pels quals l'autor/a pot decidir quin ús se'n pot fer de la seva obra. Aquests drets no són inalienables i es poden cedir. Són els drets de reproducció (còpies), distribució (venda, lloguer, préstec), comunicació pública i transformació (traducció, adaptació,...)

Registre, Dipòsit Legal, I.S.B.N., copyright©, i entitats de gestió

Els conceptes i entitats que són darrere els mecanismes de protecció i cessió dels drets d'autoria són complexos o poden resultar confusos.

  • El Registre és un instrument de protecció dels autors i titulars de drets, que té caràcter voluntari.
  • El Dipòsit Legal és un instrument per tenir coneixement de la producció impresa d'un país i mantenir un fons nacional de les obres impreses i gravades. Consisteix en una obligació imposada als impressors i productors de dipositar un determinat nombre d'exemplars en favor de l'Administració.
  • L'ISBN (International Standard Book Number) és un codi numèric internacional, que els editors poden fer constar en els llibres i opuscles, i que té com a finalitat simplificar les operacions estadístiques i comercials entre llibreters i editors. A l'Estat Espanyol l'ISBN és gestionat per l'Agencia Española del ISBN (http://www.mcu.es/libro/CE/AgenISBN.html).
  • L'ISSN, (International Standard Serial Number) és un Número Internacional Normalitzat per a Publicacions en Sèrie de vuit dígits que identifica publicacions en sèrie, incloent-hi les digitals. Comporta la construcció d'una base de dades d'abast mundial que és la Base de dades Internacional de l'ISSN. L'ISSN no és obligatori, però sí recomanable ja que identifica de forma inequívoca cada publicació en sèrie. A Catalunya l'ISSN és gestionat per la Biblioteca de Catalunya (http://www.bnc.es/sprof/issn/infissn.php).
  • El copyright © té per objecte informar de qui és el titular o cessionari en exclusiva del dret d'explotació sobre una obra. A continuació del titular cal indicar el lloc i la data de divulgació de l'obra. Per fer servir aquest símbol no cal fer cap gestió administrativa, i qui el posa ho fa sota la seva responsabilitat.
  • Les entitats de gestió són associacions sense afany de lucre que gestionen drets d'explotació de la propietat intel·lectual en nom dels seus titulars. Els autors poden adreçar-s'hi per tal que s'encarreguin de gestionar els seus drets.

Creative Commons

Les llicències creative commons són textos legals que permeten que pugueu cedir alguns drets d'explotació de la vostra obra per als usos que considereu adequats. Posar una obra sota una llicència CC no significa que perdeu els drets d’autoria, al contrari, és una manera d’exercir-los i poder oferir alguns drets a terceres persones en determinades condicions.

Més informació:

T

Qüestió:

text instructiu

(Darrera edició: diumenge, 30 abril 2017, 19:07)
Resposta:

Treballar la recepta culinària

Qüestió:

Trobar imatges lliures

(Darrera edició: dimecres, 7 setembre 2011, 14:32)
Resposta:
Per defecte, qualsevol imatge (text, vídeo...) que estigui publicada a Internet, si no s'especifica el contrari, té reservats tots els drets i no es pot utilitzar lliurement (vegeu la PMF Sobre els drets d'autoria).

Per poder tenir la garantia que se'n pot fer ús cal cercar recursos que siguin del domini públic o que tinguin una llicència que alliberi una part dels drets, per exemple una llicència del tipus Creative Commons (CC).

Com podeu saber si un element és del domini públic o té una llicència del tipus CC?
  • Perquè a una secció del tipus "Sobre aquest lloc", "Informació legal", etc, ho especifiqui. Ha de dir una cosa com "Els continguts d'aquest lloc pertanyen al domini públic". Normalment són llocs web creats per institucions governamentals com la USGS (mira a la secció "Copyright and Credits) o la NASA.
  • Perquè al peu de la pàgina o associat a l'element trobis una llicència CC. En aquest cas és necessari que citis la font d'on has extret el material (normalment posant l'adreça de la pàgina n'hi ha prou). Alguns exemples de com trobar aquesta llicència:
    • A la Viquipèdia: mira a la part inferior de la pàgina. Altres exemples de com trobar aquesta llicència:
    • A Flickr: el cercador d'imatges et permet filtrar per llicència, de manera que només es mostren les imatges que tenen un cert tipus de llicència. Per exemple, aquesta foto té una llicència CC by-nc-sa (mira al bloc lateral dret, a la secció "License".
    • En general, amb les icones que identifiquen aquesta llicència. La imatge següent en mostra alguns exemples:
Exemples CC

Així doncs, en principi, totes aquelles imatges que no siguin d'elaboració pròpia tindrien conflictes amb els drets d'autoria. I si les heu trobades a Internet i tenen una llicència CC heu de citar quina és la font (és a dir, l'adreça de la pàgina d'on provenen).

Més informació:

Pàgina:  1  2  3  (Següent)
TOTES