Una WebQuest adreçada als alumnes d'aules d'acollida de secundària. On s'aplica la teoria de les Intel·ligències Múltiples.
Basada amb el llibre: "L'evolució d'un hort, al llarg d'un any" de Núria Alart. Premi d'educació Pau Vila 2004 ICE (UB)
La realització d'aquest material forma part d'un projecte de recerca, elaborat gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d'Educació i Universitats de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm.: 4699 de 17.8.2006)
Dissenyada per: Núria Alart (nalart@xtec.cat) 2007
]]>]]>
En finalitzar el treball proposat en aquestaWebQuest:
Quantes coses heu aprés!!!
Pel que fa al treball en grup, a organitzar-vos per treballar en grup i a donar importància al treball en equip, a com repartir les tasques i a responsabilitzar-vos de la tasca encomanada a cadascú, a compartir i intercanviar idees i a valorar el treball col·laboratiu.
Pel que fa al tema central d'aquesta WebQuest: el compostatge, a ser conscients de l'aprofitament dels residus que generem.
Pel que fa a l'apartat del muntatge de la presentació, haureu seguit uns passos bàsics per la seva confecció: elaborant textos, imatges, so, gràfics, etc.
]]>
Agraïm a la Sra. Carme Barba el seu estímul i el seu mestratge quant a la creació de pàgines WebQuest.
Per a l'elaboració dels continguts d'aquesta WebQuest he partit bàsicament del propi treball d'investigació sobre la teoria de les Intel·ligències Múltiples, la tutoria a secundària i dels extensos recursos informàtics que es troben a la xarxa d'internet.
El procés de compostatge es basa en l'activitat dels microorganismes que viuen al nostre entorn (fongs, bacteris, actinomicets); aquests éssers microscòpics són els responsables de la descomposició de la matèria orgànica. Perquè puguin viure i per tant desenvolupar la seva activitat de descomposició necessiten unes condicions òptimes de temperatura, humitat i oxigenació.
]]>
Aquest alumnes nouvinguts és important que realitzin treballs o activitats en petits grups que afavoreix la col·laboració mútua, potencia la capacitat organitzativa i alhora és una important activitat integradora, en la mesura que tendeix a cohesionar i unir el grup. També en l'aspecte intel·lectual el treball conjunt obliga, en certa manera, que cadascú precisi les seves afirmacions tot contrastant-les amb les dels altres. Aquesta posta en comú pot contribuir a l'acceptació i tolerància de les diferències d'opinió entre els uns i els altres en una línia no absoluta.
A partir del tema central: Com es fa el compostatge?, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o habilitats dels alumnes, donant oportunitats a aprendre de diferents maneres.
Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal.
Les intel·ligències treballades són:
-La intel·ligència Naturalista: elaborant el compostatge, coneixent la tecnologia del compostatge, controlant el procés natural, aplicant tècniques, investigant i reflexionant sobre els resultats.
-La intel·ligència Musical: posant lletra a la cançó determinada.
-La intel·ligència Cinètico-corporal: preparant el compostador.
-La intel·ligència Espacial-visual: elaborant el reportatge fotogràfic.
La intel·ligència Lingüística: buscant les definicions del vocabulari bàsic de la WebQuest.
-La intel·ligència Lògico-matemàtica: recollint i calculant els resultats en diferents graelles i gràfiques.
-La intel·ligència Intrapersonal: fent individualment
-La intel·ligència Interpersonal: treballant cooperativament durant tota la investigació.
OBJECTIUS
CONTINGUTS DE PROCEDIMENTS
CONTINGUTS DE FETS, CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS
CONTINGUTS D'ACTITUDS, VALORS I NORMES
TEMPORITZACIÓ
Aquesta WebQuest es pot realitzar durant un trimestre a l'aula d'acollida de secundària per anar observant l'evolució del procés del compostatge.
MATERIAL
SUPORT ESCRIT
Full de paper
SUPORT TIC
Internet, aplicacions informàtiques
SUPORT AUDIOVISUAL
CD, enregistradora, Mp3, CD per gravar la melodia triada.
SUPORT GRÀFIC
Fotografies, mapes, i mapa mental.
SUPORT MANIPULATIU
o Feu grups de quatre persones i poseu-vos un nom al grup.
o Repartiu-vos els següents rols:
Reporter: farà les fotografies de tot el procés per adjuntar a la presentació.
Secretari: escriurà els resultats i posarà una lletra a una melodia.
Coordinador: buscarà informació sobre el compostatge triarà la melodia.
Investigador: prepararà i buscarà el compostador i el material per a fer el compost
Podeu trobar més informació els següents enllaços:
http://www.casalbcn.info/upload/sostenibles/doc/07practiques%20sostenibles.pdf
http://ca.wikipedia.org/wiki/Compost
http://www.ctv.es/clean_world_hispania/CompoStar.htm
http://www.eula.cl/contenido/compostaje3.htm
http://personal5.iddeo.es/plantas/preguntas_compostaje.htm
http://www.xtec.cat/ceiplesescolesdegurb/activitats/actiesco/compost.htm
http://www.compostadores.com/v3/catala/index.html
Mostra un exemple de la presentació que cal realitzar
Per tal de saber a quina etapa del procés corresponen les fotografies, podeu fer-ne un seguiment apuntant aquí els dies que realitzeu fotografies.
Finalment seguint l'exemple de la presentació, realitzeu la vostra presentació.
| Incomplet (0 punts) | Just (1 punt) | Bé (2 punts) | Excel·lent (3 punts) |
Treball en grup | No han estat capaços de treballar en grup. | Han treballat poc en grup. | Demostren que han treballat força en grup | El seu treball en grup ha estat molt bo des del principi. |
Escriu aquí la teva nota:
]]> | Incomplet (0 punts) | Just (1 punt) | Bé (2 punts) | Excel·lent (3 punts) |
Organització de la feina | Han demostrat poca capacitat d'organització. | S'han organitzat acceptablement. | S'han organitzat bé dins el grup. | Han estat capaços de saber-se organitzar perfectament. |
Escriu aquí la teva nota:
]]> | Incomplet (0 punts) | Just (1 punt) | Bé (2 punts) | Excel·lent (3 punts) |
Recerca informació | Han buscat poca informació. | Han buscat un mínim d'informació. | Es nota que han fet una bona recerca. | La recerca d'informació ha estat excel·lent |
Escriu aquí la teva nota:
]]> | Incomplet (0 punts) | Just (1 punt) | Bé (2 punts) | Excel·lent (3 punts) |
Presentació dels treballs | Han fet una presentació fluixa. | Han fet una presentació acceptable. | Han fet una bona presentació. | La presentació és molt bona. |
Escriu aquí la teva nota:
]]> | Incomplet (0 punts) | Just (1 punt) | Bé (2 punts) | Excel·lent (3 punts) |
Contingut de la presentació | Demostren poc coneixement respecte al tema treballat. | Demostren un coneixement parcial del tema treballat. | Demostren un bon coneixement del tema treballat | Demostren molt coneixement del tema treballat. |
Escriu aquí la teva nota:
]]>Què és el compostatge?
Què es pot compostar?
Per què fem el compostatge?
Quins són els factors que condicionen el procés del compostatge?
Què passa quan s'omple el compostador?
]]>
Material
paper indicador universal | paper de diari | safata | 4 pedres | bosses de plàstic | |
termòmetre | tisores | ganivet | hidròmetre | terra de bosc i restes vegetals | regle graduat |
En aquesta activitat, experimentareu una tècnica per obtenir compost a partir d'una part de les nostres deixalles: les restes de vegetals.
Comprovareu com evolucionen les deixalles, des que són trocets de fruites i verdures fins que arriben a tenir l'aspecte i l'olor de la terra del bosc.
Preparació entre tots
1. Recolliu un grapadet de la part més fosca de la terra del bosc o un grapat de compost ja elaborat i guardeu-lo en una bosseta de plàstic. Ompliu una altra bosseta de plàstic amb un altre tipus de terra.
2. Organitzeu una campanya per recollir una bossa plena de restes vegetals com per exemple pells de fruita, fulles d'enciam i troncs de bledes, restes de plantes...
3. Talleu finament tots els vegetals amb un ganivet, sobre una fusta.
4. Foradeu la capsa de porexpan, pels costats, per la tapa i pel fons. Col·loqueu-la sobre les pedres, damunt d'una safata.
5. Col·loqueu les restes d'escombraries triturades dins la capsa i barregeu-les amb la terra fosca i l'altra terra. Hi podeu afegir un parell de grapats de serradures.
6. Introduïu un termòmetre i un hidròmetre per un dels forats de la tapa. El bulb ha de quedar cobert per les escombraries.
7. Col·loqueu una etiqueta a la tapa en què fareu constar la data, el nom del grup del treball i el tipus de restes que hi heu col·locat.
A partir d'aquest moment, els microorganismes actuen fins a transformar les deixalles en compost.
Control del procés per part de l'investigador
Les restes que heu col·locat a la capsa es comencen a transformar immediatament: En pocs dies, s'enfosqueixen i canvien d'olor, desprenen un líquid fosc, deixen de fer olor de verdures i desprenen una olor de fems intensa; s'hi observen larves i insectes.
En uns dos mesos, es converteixen en compost, un producte molt més estable segons la temperatura; té l'aspecte d'una terra negra, granulosa i humida.
El contingut de la capsa no serà compost fins al final del procés; en aquest temps, heu de controlar que les condicions siguin bones:
Evolució de les propietats del compost per part de l'investigador
Per saber si evoluciona correctament, en determinareu les propietats. Durant la primera setmana, cada dos dies, i després cada quinze dies. Passats uns dos mesos, observareu que es manté estable.
Comenceu omplint el full de resultats confeccioneu una graella per anotar les observacions:
Color: apunta el color.
Olor: identifica quina olor et recorda: de fruites, d'amoníac, de fems, de terra de bosc...
Lixiviats: observa si s'escola un líquid fosc que cau sobre la safata.
Temperatura i : sense d'obrir la capsa posa'l pels forats.
Alçada de la pila: mesureu l'alçada de la pila amb el regle graduat.
Expliqueu el procés de creació que heu viscut:
]]>
1. Són aprofitables les restes de verdura i fruita de casa nostra? Ens resol algun problema transformar-les en compost?
2. A partir del que heu observat, quins inconvenients creus que poden sorgir en compostar els residus que es generen a una comarca?
3. Quines dificultats i inconvenients heu trobat en el procés?
4. El resultat de l' experiment ha estat satisfactori? per què?ç
5. Quina és la causa de la transformació dels residus en el compostatge?
6. Per què augmenta la temperatura en la primera fase del procés?
7. En quines etapes heu observat la presència d'insectes i altres animals?
8. Per què cal airejar i mantenir els residus humits durant el compostatge?
9. Què fareu amb el producte que heu obtingut?
10. Què proposaríeu fer amb el compost d'una planta de compostatge comarcal?