divendres, 29 de març 2024, 10:28
lloc: Alexandria
Curs: Alexandria (alexandria)
Glossari: Preguntes Més Freqüents (PMF)
Usuari/ària Administrador/a XTEC
Qüestió:

Com fer una còpia de seguretat d'un curs per pujar-lo a Alexandria?

(Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 10:46)
Resposta:
Des del bloc "Administració" cliqueu sobre l'opció "Còpia de seguretat". S'obrirà una pàgina que us permet personalitzar les opcions de la còpia de seguretat.

Podeu marcar quines activitats voleu incloure a la còpia i desmarcar les que no voleu. Per pujar el curs a Alexandria heu de desmarcar les dades d'usuaris/àries, és a dir, les feines que ha anat fent l'alumnat i els fitxers que hagin pujat al sistema.

A la part inferior de la pàgina, podeu triar una sèrie d'opcions complementàries. En particular, no inclogueu:
  • Usuaris/àries del curs (inclosos professorat i estudiants).
  • Els registres d'activitat del curs.
  • Els fitxers d'usuari que els estudiants han deixat al curs (per exemple adjunts als seus missatges als fòrums, les tasques…).
En canvi, sí que heu d'incloure els fitxers del curs, és a dir, aquells que hi ha deixat el professorat a l'espai "Fitxers".

Quan, finalment, hàgiu triat totes les opcions, continueu amb la còpia prement el botó Continua. Us apareixerà una pàgina on el sistema us proposa un nom per al fitxer comprimit amb extensió mbz de la còpia de seguretat. Aquest nom consta de:

backup (que significa còpia de seguretat) - nom curt del curs - data (any-mes-dia) i un número de control.

Podeu canviar aquest nom simplement sobreescrivint-lo, però deixeu l'extensió mbz.

Sota aquesta finestreta, trobareu informació de tot allò que inclourà el sistema en aquesta còpia de seguretat. Si hi esteu d'acord, premeu el botó Continua per continuar el procés, que pot ser més o menys llarg segons la mida del curs. Si el procés ha estat correcte al final us sortirà un missatge que diu us informa que la còpia de seguretat s'ha realitzat amb èxit.

La còpia de seguretat es por descarregar des de la carpeta backupdata de l'espai "Fitxers" simplement clicant sobre el nom i desant-la al disc dur.

Més informació: D204-Ús i dinamització de Moodle
Qüestió:

Com s'han d'enviar els glossaris?

(Darrera edició: dimarts, 8 de setembre 2020, 10:10)
Resposta:
Les entrades de glossari es poden exportar des de cadascun dels glossaris. El resultat és un fitxer xml que és el que cal pujar a Alexandria a través del formulari corresponent. Per accedir al formulari aneu a la base de dades de Glossaris i cliqueu la pestanya "Afegeix una entrada".

Els glossaris no es poden visualitzar directament a Alexandria i aquesta és una diferència si comparem amb la gestió dels cursos, que es restauren automàticament a Alexandria i es poden veure complets.

Per veure les entrades de glossari cal importar-les des d'un lloc Moodle extern. En aquest sentit és important que el camp "Descripció" de la fitxa doni prou informació com per conèixer el contingut de les entrades.

Cal tenir present que no es poden incloure fitxers en l'exportació, de manera que, si hi ha entrades amb imatges, en fer l'exportació el fitxer xml final no inclourà els fitxers corresponents sinó tan sols l'enllaç al lloc on es troba la imatge. Si aquesta és dins un curs tancat no serà accessible. El mateix passa amb altres tipus de fitxers (mp3,...).

Una solució és situar les imatges a un lloc web extern i d'accés lliure i enllaçar-les des de les entrades. En el cas d'altres elements multimèdia (vídeos, presentacions de diapositives,...) la millor opció és inserir-les (embedir-les) a les entrades seguint el procediment explicat a la PMF "Com inserir elements multimèdia".

Alternativament es poden comprimir les imatges en un fitxer zip i pujar-lo conjuntament amb el fitxer xml que conté les entrades de glossari en el moment d'omplir el formulari inicial.

Qüestió:

Com s'insereixen elements multimèdia externs als cursos Moodle?

(Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:49)
Resposta:
Inserir elements multimèdia des de llocs externs evita que aquests elements hagin de ser pujats a l'àrea de fitxers del curs i, en conseqüència, disminueix la mida de les còpies de seguretat dels cursos.

Vídeos

Els vídeos de l'edu3.cat, del lloc web Youtube o de TeacherTube es poden incloure d'una manera senzilla a recursos i activitats utilitzant l'editor de Moodle: tan sols cal disposar del codi HTML de l'objecte, que trobareu a la casella "Embed" o "Inserir" dels vídeos, tal i com mostra les imatges següents.

Embedir Edu3.cat

Codi per embedir els vídeos de l'Edu3.cat

Codi Youtube

Codi per embedir els vídeos de Youtube


Una precaució: assegureu-vos que copieu TOT el codi.

Tot aquest codi és el que després haureu d'enganxar a l'editor de Moodle. En aquest cas, com que el que voleu copiar és codi, cal que a l'editor commuteu a la vista de codi HTML, tot clicant sobre la icona de l'editor.

Presentacions de diapositives

Es poden incloure també presentacions d'Slideshare o GoogleDocs i el procediment és el mateix que el que hem vist per als vídeos: copiar el codi de l'objecte i enganxar-lo en la vista de codi de l'editor de Moodle.

Embedir slideshare
Codi per embedir una presentació d'slideshare


Qüestió:

Com triar el format d'imatge (GIF, JPG, PNG...) més adient per a les imatges?

(Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:52)
Resposta:

És molt recomanable optimitzar la mida de tots els recursos (imatges, àudios...) inclosos als vostres materials per reduir l'espai i agilitzar la càrrega. Un dels punts més importants a l'hora d'optimitzar la mida de les imatges és la selecció del tipus de fitxers. A continuació, trobareu algunes recomanacions que us ajudaran a reduir-la:

  • JPEG: Aquest format és recomanable per a imatges amb molts colors (més de 256, que són els que admeten els GIF), com ara les fotografies.
  • GIF: Format adequat per a imatges amb poca varietat de colors, com ara captures de pantalla. També és un format vàlid per a imatges amb transparències.
  • PNG: És l'evolució del GIF i accepta més colors. Aquest és el format més recomanable pes a llocs web.

Podeu fer servir el GIMP per convertir una imatge en un format més òptim:

  • Obriu la imatge amb el GIMP (si no el teniu, el podeu descarregar gratuïtament de Softcatalà).
  • Aneu a l'opció de Fitxer > Desa'n una còpia... de la part superior de la imatge.
  • Se us obrirà una finestra nova amb diferents opcions:
    • Nom: escolliu el nom que li voleu donar al fitxer final
    • Desa en la carpeta: escolliu la carpeta on voleu desar la imatge
    • Navega per altres carpetes: navegueu per altres carpetes on voleu desar la imatge
    • Seleccioneu tipus de fitxer (Per extensió): escolliu el format de fitxer amb què voleu desar la imatge

NOTA: Si, en posar el nom del fitxer, hi poseu també l'extensió que voleu, ja no caldrà seleccionar el tipus de fitxer posteriorment.

  • Un cop escollides les opcions anteriors, cliqueu al botó Desa.
  • Se us obrirà una finestra nova amb unes opcions per controlar la qualitat de la compressió de l'arxiu. Els paràmetres per defecte ja estan bé, però, si ho preferiu, podeu anar fent proves i quedar-vos amb el fitxer que s'adapti millor a les vostres necessitats.
Qüestió:

És Alexandria un projecte de codi lliure?

(Darrera edició: dimarts, 8 de setembre 2020, 10:14)
Resposta:

Sí, i tant! Alexandria és un projecte codi lliure sota llicència GNU/GPL basat en Moodle.

Per altra banda, tots els continguts d'Alexandria (cursos, glossaris...) es poden reutilitzar d'acord amb la llicència Creative Commons que hagin adoptat.

Per tant, Alexandria utilitza molts dels principis del moviment de codi lliure i els aplica tant a les eines com als materials que inclou.


Qüestió:

Què cal fer per optimitzar la mida de les imatges?

(Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:56)
Resposta:

És molt recomanable optimitzar la mida de tots els materials inclosos als recursos que compartiu (imatges, àudios...) per reduir l'espai.

Els passos que heu de seguir per optimitzar la mida d'una imatge són:

  • Obriu la imatge amb el GIMP (si no el teniu, el podeu descarregar gratuïtament de Softcatalà)
  • Si es tracta d'una imatge de mides molt grans (superiors a 500 píxels d'amplada o alçada), el primer que heu de fer és reduir-ne les dimensions. Recordeu que és recomanable no fer servir imatges superiors de 550 píxels d'amplada. Així doncs, aneu a l'opció Imatge > Escala la imatge... i, mantenint la proporció, detalleu l'amplada a 550 píxels o el que us interessi (si manteniu la proporció, l'alçada es determinarà automàticament).
  • Un cop redimensionada, aneu a l'opció de Fitxer > Desa'n una còpia... de la part superior de la imatge.
  • Se us obrirà una finestra nova amb diferents opcions:
    • Nom: escolliu el nom que li voleu donar al fitxer final
    • Desa en la carpeta: escolliu la carpeta on voleu desar la imatge
    • Navega per altres carpetes: navegueu per altres carpetes on voleu desar la imatge
    • Seleccioneu el tipus de fitxer (Per extensió): escolliu el format de fitxer amb què voleu desar la imatge

NOTA: Si, en posar el nom del fitxer, hi poseu també l'extensió que voleu, ja no caldrà seleccionar el tipus de fitxer posteriorment.

  • Un cop escollides les opcions anteriors, cliqueu al botó Desa.
  • Se us obrirà una finestra nova amb unes opcions per controlar la qualitat de la compressió del fitxer. Els paràmetres per defecte ja estan bé, però, si ho preferiu, podeu anar fent proves i quedar-vos amb el fitxer que s'adapti millor a les vostres necessitats.
Qüestió:

Què puc fer si el meu curs supera la mida màxima?

(Darrera edició: dilluns, 15 de març 2010, 13:15)
Resposta:
Els cursos que pugeu a Alexandria han de tenir menys de 20 MB. Si la còpia de seguretat és més gran teniu diverses estratègies per disminuir la seva mida:
  • Elimineu de l'espai "Fitxers" tots aquells fitxers que no s'estiguin utilitzant al curs.
  • Assegureu-vos que en fer la còpia de seguretat no heu seleccionat l'opció d'incloure els registres o els fitxers d'usuari/ària.
  • Si a l'espai "Fitxers" del curs hi ha presentacions de diapositives o elements multimèdia (per exemple els vídeos), pugeu-los a un lloc extern i inseriu-los. Consulteu la PMF "Com s'insereixen elements multimèdia externs als cursos Moodle?"
  • Reduïu la mida de les imatges que hi ha als "Fitxers" del curs a la mida en què les visualitzeu als recursos o les activitats del curs. Una altra alternativa és enllaçar imatges des de llocs externs (assegureu-vos que no infringiu la legislació sobre drets d'autoria; vegeu la PMF "Sobre els drets d'autoria").
  • Si tot i així el curs encara supera la mida màxima us podeu plantejar de dividir-lo en diferents temes. La utilitat "Importa" del menú "Administració" us pot facilitar la creació d'aquestes unitats més petites.
Administrador/a Alexandria
Qüestió:

Calibratge / Orientació / Alineació de les PDI

(Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:41)
Resposta:

La primera operació que s’ha de realitzar, un cop l’ordinador ha detectat la PDI, és orientar o calibrar o alinear. Amb aquesta operació es defineix quina és la superfície de treball de la PDI. Aquesta superfície sol coincidir amb les dimensions de la imatge projectada pel videoprojector.

Orientar, calibrar o alinear és una operació que s’ha de realitzar sempre que el tauler o el videoprojector s’hagin mogut de lloc. També convé realitzar-la de tant en tant perquè les PDI, amb l’ús continuat, solen desalinear-se i perden una mica de precisió, precisió que es recupera si es realitza de nou l’operació. 

Aquesta operació, que serveix perquè hi hagi precisió en la resposta de la PDI mateixa, s’ha de realitzar prement amb el dit o amb un punter electrònic sobre el punt de calibratge o centre de destinació (marcat amb una creu).

La manera de fer-ho varia segons el tipus de PDI (taulers de control, administració de dispositius…). Per exemple, amb la PDI eBeam:

.

.

Qüestió:

Com exportar a PDF les activitats del Notebook

(Darrera edició: dimarts, 29 de març 2011, 18:55)
Resposta:
Per tal de millorar la informació prèvia dels materials de PDI, s'ha afegit la possibilitat de poder visualitzar el seu contingut. Aquesta aplicació implica que s'ha de fer una exportació a PDF ja que la previsualització del material es fa a partir d'aquest tipus d'arxiu, que cal adjuntar a la fitxa.

El procés és el següent:
  1. Obrir l’activitat que volem exportar amb el programa notebook.
  2. Seleccionar des del menú arxiu l’opció exportar a PDF, tal com es veu a la imatge:

    Exportar

  3. Segons la versió del programa dóna opcions de format per l’arxiu. La millor opció és seleccionar "tipus paisatge" (pàgina horitzontal):

    Opcions

  4. Posar un nom a l’arxiu i seleccionar el lloc on desar-lo.

    Desar
Cal tenir en compte: els fitxers no poden superar els 10 MB de grandària.
Qüestió:

Com incloure un objecte SCORM a un curs de Moodle

(Darrera edició: dimarts, 8 de maig 2012, 09:06)
Resposta:
Un cop tenim l'objecte SCORM (descarregat d'Alexandria o creat amb alguna eina de creació d'objectes SCORM), per a incloure'l a un curs de Moodle hem de seguir els següents passos:

1. Activar l'edició:

. o .

2. Clicar al desplegable Afegeix una activitat... i a SCORM:

.

3. Escriure el nom de l'activitat, una descripció i triar o penjar el fitxer amb el paquet (objecte):

.

4. Abans de desar els canvis es poden modificar altres paràmetres de l'activitat:

.

fins i tot alguns d'avançats clicant a Mostra característiques avançades:

.
5. Finalment, clicar a Desa els canvis:
.