Qüestió: (Darrera edició: dimarts, 20 d’octubre 2009, 14:08)Canvi de codificació de caràcters a partir de la versió 1.5 | ||
---|---|---|
Resposta: A Alexandria només es poden pujar cursos i altres recursos de Moodle que hagin estat creats amb versions 1.6 i superiors. Aixó és degut al fet que quan al 2006 va aparèixer la versió 1.6 de Moodle es va produir un canvi en la codificació de caràcters, que va passar a ser completament unicode. Les versions 1.6 i 1.7 duien una aplicació que permetia fer de manera automàtica la migració de les dades a la nova codificació, però no les versions posteriors. Aquest canvi té algunes implicacions:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: dilluns, 9 de novembre 2009, 15:17)Exportar preguntes de qüestionari | ||
---|---|---|
Resposta: L'exportació de preguntes és un procés senzill tot i que cal tenir en compte algunes consideracions:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: dilluns, 15 de març 2010, 13:15)Què puc fer si el meu curs supera la mida màxima? | ||
---|---|---|
Resposta: Els cursos que pugeu a Alexandria han de tenir menys de 20 MB. Si la còpia de seguretat és més gran teniu diverses estratègies per disminuir la seva mida:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: dimarts, 22 de juny 2010, 09:36)Informar de contingut inadequat | ||
---|---|---|
Resposta: Totes les biblioteques tenen la possibilitat que informeu si trobeu que un material carregat a Alexandria té contingut inadequat. A la part inferior de cada fitxa trobareu l'enllaç per accedir al formulari mitjançant el qual ens informeu d'aquest fet. L'enllaç també està disponible als cursos restaurats. En rebre una incidència d'aquesta mena l'equip d'administració revisa el material en qüestió i es posa en contacte amb la persona o les persones que l'han creat i pujat a Alexandria per tal que esmenin els aspectes que l'han motivada. | ||
Qüestió: (Darrera edició: dimarts, 29 de març 2011, 18:55)Com exportar a PDF les activitats del Notebook | ||
---|---|---|
Resposta: Per tal de millorar la informació prèvia dels materials de PDI, s'ha afegit la possibilitat de poder visualitzar el seu contingut. Aquesta aplicació implica que s'ha de fer una exportació a PDF ja que la previsualització del material es fa a partir d'aquest tipus d'arxiu, que cal adjuntar a la fitxa. El procés és el següent:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: dimecres, 7 de setembre 2011, 14:13)Mòduls i filtres | ||
---|---|---|
Resposta: Els mòduls i filtres instal·lats a Alexandria són els mateixos que estan disponibles als llocs Moodle del servei Àgora. Estan recollits a la PMF "Quins són els mòduls i filtres actius a Àgora?" | ||
Qüestió: (Darrera edició: dimecres, 7 de setembre 2011, 14:25)Referenciar imatges | ||
---|---|---|
Resposta: Si les imatges incloses als materials no són d'elaboració pròpia heu de cercar, de manera preferent, imatges que tinguin una llicència que en permeti el seu ús, per exemple una llicència Creative Commons. Hi ha una PMF amb orientacions per a trobar imatges lliures. Tot i que les imatges tinguin una llicència que permeti fer-ne ús sense haver de sol·licitar autorització a l'autor/a, el que cal fer sempre és referenciar-les, és a dir, citar el nom de l'autor/a i la font. Aquest pas és sempre necessari, fins i tot per fer un ús educatiu o per incloure fragments d'imatges amb tots els drets reservats acollint-vos a l'excepció educativa que preveu la llei de propietat intel·lectual. Disposeu d'informació complementària amb exemples a la referència següent: "Exemples de referenciació d'obres amb llicència Creative Commons". | ||
Qüestió: (Darrera edició: dimecres, 7 de setembre 2011, 14:32)Trobar imatges lliures | ||
---|---|---|
Resposta: Per defecte, qualsevol imatge (text, vídeo...) que estigui publicada a Internet, si no s'especifica el contrari, té reservats tots els drets i no es pot utilitzar lliurement (vegeu la PMF Sobre els drets d'autoria). Per poder tenir la garantia que se'n pot fer ús cal cercar recursos que siguin del domini públic o que tinguin una llicència que alliberi una part dels drets, per exemple una llicència del tipus Creative Commons (CC). Com podeu saber si un element és del domini públic o té una llicència del tipus CC?
Així doncs, en principi, totes aquelles imatges que no siguin d'elaboració pròpia tindrien conflictes amb els drets d'autoria. I si les heu trobades a Internet i tenen una llicència CC heu de citar quina és la font (és a dir, l'adreça de la pàgina d'on provenen). Més informació: | ||
Qüestió: (Darrera edició: dilluns, 7 de novembre 2011, 12:24)Com pujar materials per a PDI | ||
---|---|---|
Resposta: Per a pujar un material per a PDI has de seguir aquests passos: 1. Clica a Biblioteca - Materials PDI: 2. Clica a Afegeix una entrada: 3. Omple tots els camps de la fitxa, fent especial esment a les mides dels fitxers (20 MB per al material PDI i 10 MB per al PDF): 4. Finalment, clica al botó Desa i visualitza. A partir de llavors, l'equip d'administració revisarà el teu material i en donarà el vist-i-plau si compleix els requisits. | ||
Qüestió: (Darrera edició: dimecres, 21 de desembre 2011, 10:00)Com pujar cursos de Moodle | ||
---|---|---|
Resposta: Per a pujar un curs de Moodle has de seguir aquests passos:
0. Fes una còpia de seguretat del curs seguint les instruccions de la PMF "Com fer una còpia de seguretat d'un curs per pujar-lo a Alexandria?" 1. Clica a Biblioteca - Cursos:
2. Clica a Afegeix una entrada: 3. Omple tots els camps de la fitxa, fent especial esment al fitxer amb la còpia de seguretat del curs (necessari i amb una mida màxima de 20 MB): 4. Finalment, clica al botó Desa i visualitza. A partir de llavors, l'equip d'administració revisarà el teu curs i en donarà el vist-i-plau si compleix els requisits.
| ||
Qüestió: (Darrera edició: dimarts, 8 de maig 2012, 09:06)Com incloure un objecte SCORM a un curs de Moodle | ||
---|---|---|
Resposta: Un cop tenim l'objecte SCORM (descarregat d'Alexandria o creat amb alguna eina de creació d'objectes SCORM), per a incloure'l a un curs de Moodle hem de seguir els següents passos: 1. Activar l'edició: o 3. Escriure el nom de l'activitat, una descripció i triar o penjar el fitxer amb el paquet (objecte): 4. Abans de desar els canvis es poden modificar altres paràmetres de l'activitat: fins i tot alguns d'avançats clicant a Mostra característiques avançades: | ||
Qüestió: (Darrera edició: dimarts, 8 de setembre 2020, 10:10)Com s'han d'enviar els glossaris? | ||
---|---|---|
Resposta: Les entrades de glossari es poden exportar des de cadascun dels glossaris. El resultat és un fitxer xml que és el que cal pujar a Alexandria a través del formulari
corresponent. Per accedir al formulari aneu a la base de dades de Glossaris i cliqueu la pestanya "Afegeix una entrada".
Els glossaris no es poden visualitzar directament a Alexandria i aquesta és una diferència si comparem amb la gestió dels cursos, que es restauren automàticament a Alexandria i es poden veure complets. Per veure les entrades de glossari cal importar-les des d'un lloc Moodle extern. En aquest sentit és important que el camp "Descripció" de la fitxa doni prou informació com per conèixer el contingut de les entrades. Cal tenir present que no es poden incloure fitxers en l'exportació, de manera que, si hi ha entrades amb imatges, en fer l'exportació el fitxer xml final no inclourà els fitxers corresponents sinó tan sols l'enllaç al lloc on es troba la imatge. Si aquesta és dins un curs tancat no serà accessible. El mateix passa amb altres tipus de fitxers (mp3,...). Una solució és situar les imatges a un lloc web extern i d'accés lliure i enllaçar-les des de les entrades. En el cas d'altres elements multimèdia (vídeos, presentacions de diapositives,...) la millor opció és inserir-les (embedir-les) a les entrades seguint el procediment explicat a la PMF "Com inserir elements multimèdia". Alternativament es poden comprimir les imatges en un fitxer zip i pujar-lo conjuntament amb el fitxer xml que conté les entrades de glossari en el moment d'omplir el formulari inicial. | ||
Qüestió: (Darrera edició: dimarts, 8 de setembre 2020, 10:14)És Alexandria un projecte de codi lliure? | ||
---|---|---|
Resposta: Sí, i tant! Alexandria és un projecte codi lliure sota llicència GNU/GPL basat en Moodle. | ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 10:24)Blocs laterals | ||
---|---|---|
Resposta: Els cursos de Moodle es restauren sense blocs laterals, que seran eliminats en el procés de restauració al repositori. Si el vostre curs té blocs laterals amb informació rellevant (per exemple, blocs HTML amb enllaços externs) es pot incloure un recurs explicant el seu contingut amb recomanacions per reconstruir-lo en restaurar el curs a un lloc Moodle extern. | ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 10:42)Com es valoren els recursos? | ||
---|---|---|
Resposta: La valoració dels recursos és una manera constructiva de col·laborar amb Alexandria: d'una banda, els cursos millor valorats són aquells que es fan més visibles al portal; d'una altra, l'opinió de moltes persones ajuda a orientar en la cerca de materials. Cal tenir en compte que només es poden valorar els recursos aportats per altres persones: no podeu valorar els recursos propis. El procés de valoració general és el següent:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 10:46)Com fer una còpia de seguretat d'un curs per pujar-lo a Alexandria? | ||
---|---|---|
Resposta: Des del bloc "Administració" cliqueu sobre l'opció "Còpia de seguretat". S'obrirà una pàgina que us permet personalitzar les opcions de la còpia de seguretat. Podeu marcar quines activitats voleu incloure a la còpia i desmarcar les que no voleu. Per pujar el curs a Alexandria heu de desmarcar les dades d'usuaris/àries, és a dir, les feines que ha anat fent l'alumnat i els fitxers que hagin pujat al sistema. A la part inferior de la pàgina, podeu triar una sèrie d'opcions complementàries. En particular, no inclogueu:
Quan, finalment, hàgiu triat totes les opcions, continueu amb la còpia prement el botó Continua. Us apareixerà una pàgina on el sistema us proposa un nom per al fitxer comprimit amb extensió mbz de la còpia de seguretat. Aquest nom consta de: backup (que significa còpia de seguretat) - nom curt del curs - data (any-mes-dia) i un número de control. Podeu canviar aquest nom simplement sobreescrivint-lo, però deixeu l'extensió mbz. Sota aquesta finestreta, trobareu informació de tot allò que inclourà el sistema en aquesta còpia de seguretat. Si hi esteu d'acord, premeu el botó Continua per continuar el procés, que pot ser més o menys llarg segons la mida del curs. Si el procés ha estat correcte al final us sortirà un missatge que diu us informa que la còpia de seguretat s'ha realitzat amb èxit. La còpia de seguretat es por descarregar des de la carpeta backupdata de l'espai "Fitxers" simplement clicant sobre el nom i desant-la al disc dur. Més informació: D204-Ús i dinamització de Moodle | ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:41)Calibratge / Orientació / Alineació de les PDI | ||
---|---|---|
Resposta: La primera operació que s’ha de realitzar, un cop l’ordinador ha detectat la PDI, és orientar o calibrar o alinear. Amb aquesta operació es defineix quina és la superfície de treball de la PDI. Aquesta superfície sol coincidir amb les dimensions de la imatge projectada pel videoprojector. Orientar, calibrar o alinear és una operació que s’ha de realitzar sempre que el tauler o el videoprojector s’hagin mogut de lloc. També convé realitzar-la de tant en tant perquè les PDI, amb l’ús continuat, solen desalinear-se i perden una mica de precisió, precisió que es recupera si es realitza de nou l’operació. Aquesta operació, que serveix perquè hi hagi precisió en la resposta de la PDI mateixa, s’ha de realitzar prement amb el dit o amb un punter electrònic sobre el punt de calibratge o centre de destinació (marcat amb una creu). La manera de fer-ho varia segons el tipus de PDI (taulers de control, administració de dispositius…). Per exemple, amb la PDI eBeam: | ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:49)Com s'insereixen elements multimèdia externs als cursos Moodle? | |||
---|---|---|---|
Resposta: Inserir elements multimèdia des de llocs externs evita que aquests elements hagin de ser pujats a l'àrea de fitxers del curs i, en conseqüència, disminueix la mida de les còpies de seguretat dels cursos. Vídeos Els vídeos de l'edu3.cat, del lloc web Youtube o de TeacherTube es poden incloure d'una manera senzilla a recursos i activitats utilitzant l'editor de Moodle: tan sols cal disposar del codi HTML de l'objecte, que trobareu a la casella "Embed" o "Inserir" dels vídeos, tal i com mostra les imatges següents.
Una precaució: assegureu-vos que copieu TOT el codi. Codi per embedir una presentació d'slideshare | |||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:52)Com triar el format d'imatge (GIF, JPG, PNG...) més adient per a les imatges? | ||
---|---|---|
Resposta: És molt recomanable optimitzar la mida de tots els recursos (imatges, àudios...) inclosos als vostres materials per reduir l'espai i agilitzar la càrrega. Un dels punts més importants a l'hora d'optimitzar la mida de les imatges és la selecció del tipus de fitxers. A continuació, trobareu algunes recomanacions que us ajudaran a reduir-la:
Podeu fer servir el GIMP per convertir una imatge en un format més òptim:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:53)Eines per a la creació de contingut SCORM | ||
---|---|---|
Resposta: Moodle no genera contingut SCORM. Moodle presenta el contingut dels paquets SCORM als estudiants, i desa les dades de les interaccions de l'estudiant amb el paquet SCORM. Algunes persones programen a mà el codi dels objectes SCORM utilitzant HTML i JavaScript. Hi ha algunes plantilles proporcionades per ADL i per altres que fan que aquest procés sigui més fàcil. Altres utilitzen el programari d'autoria SCORM per generar paquets SCORM. Aquest procés és més fàcil per als usuaris no tècnics. A moodle.org hi ha un repositori d'objectes SCORM que permet l'intercanvi de paquets SCORM - aquesta base de dades és moderada però la qualitat dels paquets és variada, i alguns fan un ús correcte de l'API de SCORM i altres poden no funcionar com s'espera. Eines· Programari lliure· Programari gratuït però no lliure· Programari comercialActivePresenter
Articulate Atlantic Link Camtasia Captivate Composica ContentGenerator.net SCORM functionality Coral Presenter DemoCreator Helius Presenter iSpring Presenter iSpring QuizMaker Knowledge Anywhere's ICE Tool - Instructional Content Editor Tool Learning Essentials 2.0 for Microsoft Office Microsoft Learning Development System PowerPointForce PowerQuizPoint - Quiz Creator QuizCreator QuizForce STT Trainer TutorAuthor NG ViewletBuilder Enterprise Wimba Create (originàriament Course Genie) Wondershare PPT2Flash Professional WordForce | ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:55)Què és un FOOD? | ||
---|---|---|
Resposta: FOOD: Food Activities Book. És un llibre d'activitats en llengua anglesa adreçades a l'alumnat d'educació Infantil o Cicle inicial d'Educació Primària. El llibre conté una sèrie de fitxes on s'especifica els objectius, la metodologia i els materials pe a cadascuna de les activitats. | ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 11:56)Què cal fer per optimitzar la mida de les imatges? | ||
---|---|---|
Resposta: És molt recomanable optimitzar la mida de tots els materials inclosos als recursos que compartiu (imatges, àudios...) per reduir l'espai. Els passos que heu de seguir per optimitzar la mida d'una imatge són:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: divendres, 4 de desembre 2020, 12:00)Sobre els drets d'autoria | ||
---|---|---|
Resposta: Consideracions preliminars importants:
Els drets patrimonials o d'explotació són aquells pels quals l'autor/a pot decidir quin ús se'n pot fer de la seva obra. Aquests drets no són inalienables i es poden cedir. Són els drets de reproducció (còpies), distribució (venda, lloguer, préstec), comunicació pública i transformació (traducció, adaptació,...) Registre, Dipòsit Legal, I.S.B.N., copyright©, i entitats de gestió Els conceptes i entitats que són darrere els mecanismes de protecció i cessió dels drets d'autoria són complexos o poden resultar confusos.
Creative Commons Les llicències creative commons són textos legals que permeten que pugueu cedir alguns drets d'explotació de la vostra obra per als usos que considereu adequats. Posar una obra sota una llicència CC no significa que perdeu els drets d’autoria, al contrari, és una manera d’exercir-los i poder oferir alguns drets a terceres persones en determinades condicions.Més informació:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: dijous, 10 de desembre 2020, 11:32)Baixar i restaurar un curs | ||
---|---|---|
Resposta: Els cursos d'Alexandria es poden descarregar per ser restaurats i utilitzats a un altre lloc Moodle. Recordeu que Alexandria només és un espai de consulta de cursos però aquests no són funcionals per utilitzar-los amb alumnat: per tenir-los completament
funcionals cal que els restaureu al vostre propi lloc Moodle. Els cursos es poden descarregar des de la fitxa descriptiva (completa) del curs (apartat "Descàrrega"): Aquest vídeo il·lustra el procés de restauració d'un curs a un altre lloc Moodle. | ||
Qüestió: (Darrera edició: dijous, 10 de desembre 2020, 11:52)Cercar cursos | ||
---|---|---|
Resposta: Hi ha 2 tipus de cerca de cursos:
Aquest vídeo il·lustra el procés. | ||
Qüestió: (Darrera edició: dijous, 10 de desembre 2020, 12:00)Com compartir materials educatius | ||
---|---|---|
Resposta: Per compartir els materials que heu creat, en primer lloc heu d'assegurar-vos que es compleixen aquestes condicions:
Les biblioteques de materials PDI i de cursos Moodle tenen algunes diferències:
| ||
Qüestió: (Darrera edició: dijous, 10 de desembre 2020, 12:08)Com pujar objectes SCORM | ||
---|---|---|
Resposta: Per a pujar un objecte SCORM has de seguir aquests passos:
0. Crea l'objecte SCORM amb l'eina adequada. 1. En el bloc lateral de la portada, fes clic a Aporta recursos: 2. Clica a Objectes SCORM: 3. Omple tots els camps de la fitxa, fent especial esment al fitxer amb l'objecte (necessari i amb una mida màxima de 20 MB) i al fitxer font: 4. Finalment, clica al botó Desa i visualitza (o al botó Desa i afegeix-ne un altre). A partir de llavors, l'equip d'administració revisarà el teu recurs i en donarà el vist-i-plau si compleix els requisits. | ||