dilluns, 26 d’octubre 2020, 11:46
lloc: Alexandria
Curs: Alexandria (alexandria)
Glossari: Preguntes Més Freqüents (PMF)
Qüestió:

Canvi de codificació de caràcters a partir de la versió 1.5

(Darrera edició: dimarts, 20 d’octubre 2009, 14:08)
Resposta:
A Alexandria només es poden pujar cursos i altres recursos de Moodle que hagin estat creats amb versions 1.6 i superiors.
Aixó és degut al fet que quan al 2006 va aparèixer la versió 1.6 de Moodle es va produir un canvi en la codificació de caràcters, que va passar a ser completament unicode. Les versions 1.6 i 1.7 duien una aplicació que permetia fer de manera automàtica la migració de les dades a la nova codificació, però no les versions posteriors.
Aquest canvi té algunes implicacions:
  • No es pot actualitzar directament una versió de Moodle 1.5 a una 1.8 o posterior sense passar prèviament per una versió 1.6 o una 1.7.
  • Les còpies de seguretat de cursos elaborats amb una versió 1.5 presenten problemes en la codificació de caràcters quan es restauren en versions de Moodle 1.8 i posteriors si no és que prèviament es restauren a una versió 1.6 o una 1.7.


Qüestió:

Exportar preguntes de qüestionari

(Darrera edició: dilluns, 9 de novembre 2009, 15:17)
Resposta:
L'exportació de preguntes és un procés senzill tot i que cal tenir en compte algunes consideracions:
  • Hi ha diversos formats d'importació/exportació. Els dos més utilitzats són:
    • El format GIFT, que genera un fitxer de text pla amb l'extensió .txt
    • El format Moodle XML, que genera un fitxer amb l'extensió xml. El format GIFT té l'inconvenient que no pot incloure les preguntes de tipus cloze.
  • Els fitxers exportats no inclouen altres fitxers que puguin anar associats a les preguntes, per exemple una imatge. Si les imatges de les preguntes són a una carpeta del curs no s'afegiran al fitxer exportat i, per tant, no es visualitzaran des d'un altre lloc Moodle. Per evitar aquesta limitació es poden tenir les imatges a un lloc web extern i enllaçar-les amb la seva URL.
  • En exportar s'ha de seleccionar la categoria (amb les subcategories que conté). Es pot especificar si la informació de la categoria s'inclou al fitxer d'exportació.
  • Quan s'importen preguntes repetides no se sobreescriuen. Això vol dir que si s'importa dues vegades un mateix fitxer amb preguntes s'obtindrà una col·lecció de preguntes duplicades al lloc de destí.
Qüestió:

Com restaurar les preguntes de qüestionari?

(Darrera edició: dilluns, 30 de novembre 2009, 17:06)
Resposta:
... per fer
Qüestió:

Què puc fer si el meu curs supera la mida màxima?

(Darrera edició: dilluns, 15 de març 2010, 13:15)
Resposta:
Els cursos que pugeu a Alexandria han de tenir menys de 20 MB. Si la còpia de seguretat és més gran teniu diverses estratègies per disminuir la seva mida:
  • Elimineu de l'espai "Fitxers" tots aquells fitxers que no s'estiguin utilitzant al curs.
  • Assegureu-vos que en fer la còpia de seguretat no heu seleccionat l'opció d'incloure els registres o els fitxers d'usuari/ària.
  • Si a l'espai "Fitxers" del curs hi ha presentacions de diapositives o elements multimèdia (per exemple els vídeos), pugeu-los a un lloc extern i inseriu-los. Consulteu la PMF "Com s'insereixen elements multimèdia externs als cursos Moodle?"
  • Reduïu la mida de les imatges que hi ha als "Fitxers" del curs a la mida en què les visualitzeu als recursos o les activitats del curs. Una altra alternativa és enllaçar imatges des de llocs externs (assegureu-vos que no infringiu la legislació sobre drets d'autoria; vegeu la PMF "Sobre els drets d'autoria").
  • Si tot i així el curs encara supera la mida màxima us podeu plantejar de dividir-lo en diferents temes. La utilitat "Importa" del menú "Administració" us pot facilitar la creació d'aquestes unitats més petites.
Qüestió:

Blocs laterals

(Darrera edició: dimecres, 31 de març 2010, 17:14)
Resposta:
Els cursos de Moodle es restauren sense blocs laterals, que seran eliminats en el procés de restauració al repositori.
Si el vostre curs té blocs laterals amb informació rellevant (per exemple blocs HTML amb enllaços externs) es pot incloure un recurs explicant el seu contingut amb recomanacions per reconstruir-lo en restaurar el curs a un lloc Moodle extern.
Qüestió:

Informar de contingut inadequat

(Darrera edició: dimarts, 22 de juny 2010, 09:36)
Resposta:
Totes les biblioteques tenen la possibilitat que informeu si trobeu que un material carregat a Alexandria té contingut inadequat. A la part inferior de cada fitxa trobareu l'enllaç per accedir al formulari mitjançant el qual ens informeu d'aquest fet. L'enllaç també està disponible als cursos restaurats.

Informar de contingut inadequat

En rebre una incidència d'aquesta mena l'equip d'administració revisa el material en qüestió i es posa en contacte amb la persona o les persones que l'han creat i pujat a Alexandria per tal que esmenin els aspectes que l'han motivada.
Qüestió:

Com es valoren els recursos?

(Darrera edició: dimecres, 14 de juliol 2010, 13:19)
Resposta:
La valoració dels recursos és una manera constructiva de col·laborar amb Alexandria: d'una banda, els cursos millor valorats són aquells que es fan més visibles al portal; d'una altra, l'opinió de moltes persones ajuda a orientar en la cerca de materials.
Cal tenir en compte que només es poden valorar els recursos aportats per altres persones: no podeu valorar els recursos propis.

El procés de valoració general és el següent:
  1. Aneu a la Base de dades del recurs que voleu valorar (la d'entrades de glossari, de preguntes de qüestionari, de materials per a la PDI,...).
  2. Cerqueu i seleccioneu el recurs que voleu valorar: visualitzeu-lo com a entrada única (tot clicant sobre el seu nom).
  3. A la part inferior apareix un desplegable on podeu valorar numèricament el recurs en una escala que va de 0 (nota més baixa) a 5 (nota més alta).
  4. Recordeu clicar el botó "Envia les meves darreres valoracions".
  5. Paral·lelament, podeu afegir un comentari escrit amb la vostra opinió sobre el recurs.
Valorar recursos

En el cas dels cursos, a més de valorar-los des del llistat individual d'entrades, es poden valorar també des del propi curs, a través del bloc lateral "Valoracions":
bloc_puntuar_curs.png

Qüestió:

Com exportar a PDF les activitats del Notebook

(Darrera edició: dimarts, 29 de març 2011, 18:55)
Resposta:
Per tal de millorar la informació prèvia dels materials de PDI, s'ha afegit la possibilitat de poder visualitzar el seu contingut. Aquesta aplicació implica que s'ha de fer una exportació a PDF ja que la previsualització del material es fa a partir d'aquest tipus d'arxiu, que cal adjuntar a la fitxa.

El procés és el següent:
  1. Obrir l’activitat que volem exportar amb el programa notebook.
  2. Seleccionar des del menú arxiu l’opció exportar a PDF, tal com es veu a la imatge:

    Exportar

  3. Segons la versió del programa dóna opcions de format per l’arxiu. La millor opció és seleccionar "tipus paisatge" (pàgina horitzontal):

    Opcions

  4. Posar un nom a l’arxiu i seleccionar el lloc on desar-lo.

    Desar
Cal tenir en compte: els fitxers no poden superar els 10 MB de grandària.
Qüestió:

Com compartir materials educatius

(Darrera edició: divendres, 15 d’abril 2011, 11:03)
Resposta:
Per compartir els materials que heu creat, en primer lloc heu d'assegurar-vos que es compleixen aquestes condicions:
  • El text és vostre o bé teniu permís per publicar-lo.
  • Les imatges, vídeos i àudios inclosos al material són d'un d'aquests grups:
  1. De producció pròpia
  2. De domini públic
  3. Tenen una llicència que en permeti el seu ús lliure (per exemple Creative Commons)
  4. Teniu permís de la persona que els ha creat per fer-ne un ús lliure i publicar-los.
Els materials inclouen els crèdits corresponents:
  1. Si no dieu res s'entén que tot el que contenen és creat per vosaltres.
  2. En cas contrari heu de citar el nom de l'autor/a dels elements que no siguin vostres així com la font d'on els heu tret.
Per pujar els materials a Alexandria obriu la biblioteca corresponent (cursos de Moodle o materials per a PDI), cliqueu la pestanya "Afegeix una entrada" i ompliu la fitxa amb les dades que es demanen. Tot seguit cliqueu "Desa els canvis".

Les biblioteques de materials PDI i de cursos Moodle tenen algunes diferències:
  • Materials PDI: podeu adjuntar una imatge (que no sigui en format BMP) per il·lustrar la fitxa i el material en format PDF perquè es pugui previsualitzar.
  • Cursos de Moodle: una vegada deseu els canvis la còpia de seguretat del curs es restaurarà de manera automàtica i el podreu consultar i editar. Els permisos d'edició només els teniu vosaltres, no la resta d'usuaris i usuàries del portal.
Qüestió:

Mòduls i filtres

(Darrera edició: dimecres, 7 de setembre 2011, 14:13)
Resposta:
Els mòduls i filtres instal·lats a Alexandria són els mateixos que estan disponibles als llocs Moodle del servei Àgora. Estan recollits a la PMF "Quins són els mòduls i filtres actius a Àgora?"